Alchemy to darmowy, otwarty program, który łączy w sobie szkicownik i program do tworzenia grafiki wektorowej, ale reprezentuje niekonwencjonalne podejście do rysowania. Alchemy nadaje się do wszelkiego typu eksperymentów, tworzenia grafik koncepcyjnych i wczesnych projektów.
Nie znajdziemy tu żadnych zdefiniowanych kształtów ani nawet możliwości cofnięcia nieudanej kreski. Zamiast tego mamy do dyspozycji narzędzia zniekształcające istniejące już kształty i linie oraz pozwalające tworzyć wyjątkowe, często losowe figury.
Rysowanie w Alchemy może odbywać się kreskami lub poprzez tworzenie kształtów. Przy rysowaniu użytkownik może korzystać z palety kolorów, ustawienia grubości kreski i możliwości rysowania „przed” lub „za” umieszczonymi już obiektami. Ponadto w Alchemy znajduje się kilka bardzo interesujących modułów modyfikujących rysowane obiekty, jak możliwość rysowania symetrycznego (w czasie rysowania automatycznie dodawane jest lustrzane odbicie), losowego, wygładzania lub zaburzania narysowanych już obiektów, dodawania gradientu do kształtu oraz kontroli kształtu prędkością pociągnięcia lub głosem. Całość przypomina pracę z grafiką wektorową, ale bez możliwości kontrolowanej edycji istniejących już kształtów.
Proces szkicowania można nagrywać z ustalonym interwałem czasowym do pliku PDF, w którym każda strona będzie przedstawiać stan rysunku w danej chwili. Aby uniknąć zbyt długiej pracy nad szkicem można skorzystać z funkcji automatycznego czyszczenia płótna. Aby uniknąć rozpraszania można przełączyć program w tryb pracy na pełnym ekranie. Szkice można zapisać w formatach SVG, PDF, PNG i JPEG do dalszej edycji w innych programach graficznych.
Możliwości Alchemy bardzo dobrze prezentują filmy użytkowników, na przykład kanał VasilisArt i fil użytkownika hidecki. Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie projektu oraz na forum użytkowników.
Program wymaga Javy 6, którą można pobrać ze strony pomocy Apple'a.