Amazon zapowiedział nową generację Kindle Paperwhite i usługę MatchBook
Zaprezentowany niemal równo rok temu Kindle Paperwhite jest obecnie najpopularniejszym czytnikiem w ofercie Amazonu. Ale amerykański gigant nie zamierza spoczywać na laurach — dzięki ulepszonemu ekranowi, szybszemu procesorowi i kilku nowym funkcjom, szósta generacja sprzętu ma sprawić, że wszystkie bolączki poprzednika odejdą w zapomnienie.
04.09.2013 | aktual.: 04.09.2013 14:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
All-New Kindle Paperwhite, jak określa go Amazon, wyglądem praktycznie nie różni się od starszego modelu. Najwięcej uwagi poświęcono dopracowaniu ekranu, by oferował lepszy kontrast, przyjemniejsze dla oczu podświetlenie i o 19 proc. wierniejsze rozpoznawanie dotyku. Zastosowanie o 25 proc. szybszego procesora niż w poprzednim modelu ma przełożyć się na skrócenie czasu potrzebnego do wczytywania książek i stron. Mocniejszy procesor pozwolił także na dodanie funkcji Page Flip, wyświetlającej okienko podglądu dalszych stron lub rozdziałów bez utraty miejsca, w którym skończyliśmy czytanie. Na podobnej zasadzie opiera się funkcja In-Line Footnotes, która wyświetla naraz wszystkie obecne na stronie przypisy.
Na tym możliwości nowego Kindle'a się nie kończą. Czytnik został zintegrowany ze społecznością Goodreads, która zrzesza już ponad 20 mln fanów książek. Amazon pomyślał też o rodzicach, którzy chcą zachęcić dzieci do czytania — dzięki funkcji Kindle FreeTime dorośli mogą wybrać stosowne do wieku maluchów tytuły, a także uruchomić prosty system zdobywania osiągnięć podczas lektury. Ponadto urządzenie pozwoli sprawdzić, jak długo dziecko czytało, ile w tym czasie zdobyło odznak czy ukończyło książek. Ukłonem w kierunku osób pochłaniających kolejne pozycje w językach obcych jest Smart Lookup — funkcja łącząca tradycyjny słownik z Wikipedią i X-Ray, dzięki czemu potrafi wyświetlać definicje dopasowane do kontekstu zdania. Poszukiwane w ten sposób słowa będzie można dodatkowo zapisać na oddzielnej liście, by w przyszłości móc do nich wrócić lub przygotować prosty quiz. Wyjaśnia się też przejęcie Ivony — według nieoficjalnych informacji, nowy Kindle będzie mógł czytać na głos książki (także po polsku).
Co ciekawe, Amazon chce też ułatwić dostęp do książek, które od dawien dawna zbierają kurz na półce. Startująca w październiku usługa MatchBook pozwoli za symboliczną opłatą (maksymalnie 2,99 dolara, ale ma nie brakować też darmowych pozycji) pobrać elektroniczną wersję zakupionej niegdyś w Amazonie książki. Wstępnie katalog obejmie ok. 10 tys. tytułów, a sklep zapewnia, że oferta dotyczy wszystkich zamówień zrealizowanych od momentu uruchomienia sprzedaży w 1995 roku.
All-New Kindle Paperwhite w wersji Wi-Fi kosztuje 119 dol., natomiast model z modemem 3G wyceniono na 189 dolarów (w obu przypadkach wersje bez reklam są o 20 dol. droższe). Wysyłka ruszy kolejno 30 września i 5 listopada.