Autonomiczne samochody mogą wyeliminować sygnalizację świetlną
Główną zaletą autonomicznych samochodów ma być zwiększenie bezpieczeństwa ludzi korzystających z dróg. Znacznie rzadziej wspomina się o tym, że powinny się one przyczynić również do znacznego zwiększenia płynności ruchu.Dotychczas jednak nie było jasne, na ile sprawniej może przebiegać ruch samochodowy w przyszłości. Oczywiście minie jeszcze wiele lat, zanim po drogach będą jeździły wyłącznie autonomiczne pojazdy. Już teraz wiemy jednak, jak wielkie może to przynieść korzyści.
Badacz z amerykańskiego Clemson University Ali Reza Fayazi zaprojektował zautomatyzowany system kontrolujący ruch na skrzyżowaniu czterech dróg. Jego zadaniem była kontrola prędkości nadjeżdżających samochodów tak, by pojazdy zatrzymywały się najrzadziej jak to tylko możliwe. Co interesujące, badacz dodał swój własny, prawdziwy samochód do symulacji.
Każdy z wirtualnych samochodów oraz samochód Fayaziego wysyłał dane o swojej lokalizacji do systemu sterującego skrzyżowaniem. Na tej podstawie dla każdego pojazdu system obliczał optymalny czas dojazdu do wirtualnej strefy bezpieczeństwa wokół skrzyżowania. Dane były przekazywane do pojazdów, które odpowiednio dostosowywały swoją prędkość. Samochód badacza nie był pojazdem autonomicznym, za jego kierownicą usiadł sam Fayazi i kierował się poleceniami komputera.
Connected Traffic Management for Autonomous Vehicles
Analizy wykazały, że skrzyżowanie pozbawione sygnalizacji świetlnej i sterowane opisanym powyżej systemem ma znacznie większą przepustowość, niż skrzyżowanie z sygnalizacją. O ile podczas godzinnej symulacji na tym pierwszym musiało zatrzymać się tylko 11 samochodów, to gdy do symulacji dodano standardową sygnalizację, w ciągu godziny zatrzymało się 1100 pojazdów. Jak obliczył Fayazi, przełożyło się to nie na znacznie wyższą płynność ruchu.
Oczywiście taki system będzie działał, gdy wszystkie pojazdy będą autonomiczne. Zanim jednak to nastąpi będziemy mieli do czynienia z ruchem mieszanym, obok siebie będą jeździły samochody autonomiczne i prowadzone przez ludzi. Ponadto na skrzyżowaniu trzeba też uwzględnić ruch pieszych. Fayazi obiecuje, że wkrótce rozpocznie prace nad systemem kierującym na skrzyżowaniach ruchem mieszanym.