Awaria w banku. Dlaczego nie działa bankowość?
Awaria bankowości internetowej i mobilnej to dla klientów banków zwykle duży problem. Awaria może utrudnić realizowanie płatności telefonem, Blikiem, zlecanie przelewów, a nawet wypłaty z bankomatów. Jakie są powody i jak można sobie poradzić, gdy nie działa bankowość?
17.07.2024 12:32
Bankowość internetowa lub mobilna jest dziś potrzebna w zasadzie każdemu. Przydaje się począwszy od zakupów w internecie i płacenia rachunków przez sprawdzenie, czy wpłynęła już pensja za kolejny miesiąc, po uiszczanie rat kredytów i zakładanie lokat. Trudno się zatem dziwić, że jakakolwiek awaria bankowości internetowej lub mobilnej powoduje frustrację klientów - zwłaszcza, kiedy chwilowa niedyspozycja systemu utrudnia realizację choćby najprostszych operacji w bankowości internetowej.
Kiedy w banku pojawia się problem z systemem, klienci mogą to najczęściej zaobserwować między innymi poprzez:
- niedostępność strony internetowej z formularzem logowania,
- problemy z samym zalogowaniem do aplikacji internetowej lub mobilnej banku (na przykład "nieskończone" ładowanie),
- niepoprawne działanie wybranych funkcji bankowości,
- błędny stan konta,
- problemy z realizacją przelewów lub operacji Blikiem,
- nieustanne, bezskuteczne ładowanie elementów aplikacji mobilnej.
Bankowość nie działa - co jest powodem?
Problemy z bankowością internetową i mobilną można co do zasady podzielić na dwie kategorie:
- nieplanowane awarie, które z reguły rozwiązywane są przez techników w kilka minut, a co najwyżej w kilka kwadransów,
- zaplanowane prace serwisowe (najczęściej wieczorami i w weekendy), kiedy bankowcy celowo wyłączają z działania bankowość z reguł na kilka godzin, by zaktualizować systemy lub wprowadzić nowe funkcje.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Te pierwsze z natury rzeczy są zaskoczeniem i mogą utrudnić klientom realizowanie choćby podstawowych działań w bankowości. Co warte odnotowania, z reguły bankowość mobilna i internetowa to osobne byty, które ulegają awariom niezależnie od siebie. W praktyce często okazuje się bowiem, że problemy w aplikacji mobilnej w telefonie nie oznaczają utrudnień przy komputerach. Użytkownicy, którzy chcą skorzystać z bankowości bezzwłocznie, mogą wówczas próbować ratować się korzystaniem z webowej bankowości internetowej zamiast aplikacji mobilnej.
W przypadku zaplanowanych prac serwisowych w bankach jest nieco inaczej. W tej sytuacji bankowość mobilna i internetowa z reguły nie jest dostępna w godzinach, które wcześniej zapowiadają bankowcy. W tym okresie nie da się skorzystać z wybranych modułów systemów i nie ma sposobu obejścia tego ograniczenia. Klienci mogą spodziewać się takich utrudnień najczęściej w weekendy w godzinach nocnych i wieczornych.
O zaplanowanych działaniach konserwacyjnych banki najczęściej informują w tygodniu w formie ogłoszeń w aktualnościach na stronie banku, w formularzu logowania lub za pomocą powiadomień w aplikacji mobilnej. Z takich ogłoszeń klienci najczęściej dowiadują się:
- jak długo potrwa przerwa techniczna i w jakich godzinach,
- z jakich modułów bankowości internetowej lub mobilnej nie będzie można wówczas korzystać.
Awaria w bankowości - co dalej?
Spotykając problemy w bankowości internetowej lub mobilnej można je stosunkowo łatwo zweryfikować. W przypadku awarii, warto zajrzeć do serwisu downdetector, gdzie na bieżąco problemy z różnymi usługami odnotowywane są na wykresach wskazujących na liczbę osób, które zgłaszają utrudnienia. Widząc kilkaset czy nawet kilka tysięcy zgłoszeń dotyczących awarii w danym banku z ostatnich minut można być pewnym, że problem nie jest jednostkowy i mamy do czynienia z awarią bankowości.
W tym przypadku, chcąc skorzystać z usług banku, pozostaje eksperymentowanie z działaniem bankowości internetowej w przypadku problemów w aplikacji i na odwrót. Niezbędne jest także uzbrojenie się w cierpliwość. Technicy z pewnością pracują już w pocie czoła, aby usunąć awarię. Banki często informują o postępach prac w mediach społecznościowych.
"Problem z aplikacją bankową" - uwaga na oszustwa
W kontekście problemów z aplikacjami bankowymi nie można zapomnieć o możliwych próbach oszustwa. Atakujący w ostatnim czasie często wykorzystują SMS-y, by podszywać się pod banki i rozsyłać komunikaty sugerujące wygaśnięcie aplikacji i konieczność aktualizacji danych.
Każdy taki przypadek to próba wyłudzenia loginów i haseł na stronie docelowej. W przypadku obaw o działanie aplikacji bankowej, radzimy bezpośrednio kontaktować się z bankiem i przede wszystkim nie klikać podejrzanych linków, na które można trafić w wiadomościach SMS.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl