Blender 2.64 gotowy, ma spore zaplecze dla filmowców
Dawno nie pisałam o zmianach, które zachodzą w uznanym, otwartoźródłowym programie do szeroko pojętego modelowania 3D. Prace nad wydaną właśnie wersją 2.64 Blendera skupiły się na narzędziach kierowanych raczej do filmowców, niż artystów tworzących modele 3D, a ma to związek z wykorzystaniem Blendera w projekcie Mango — czyli w otwartych filmach. Niedawno zresztą ukazała się produkcja „Tears of Steel” — czwarty już otwarty krótki film, który powstał pod skrzydłami Blender Foundation.
04.10.2012 | aktual.: 05.10.2012 12:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tears of Steel - Blender VFX Open Movie
Wróćmy jednak do samego programu. W tej wersji programiści skupili się na poprawieniu i wzbogaceniu całego warsztatu do pracy z efektami wideo w postprodukcji. Przede wszystkim backend zajmujący się „układem” efektów (w tym widoku reprezentowane są przez „węzły” grafu) na ścieżce postprodukcji został napisany od nowa — teraz jest szybszy i pochłania mniej pamięci przy pracy z dużymi plikami. Został także wzbogacony o możliwość dodania węzłów z efektem bokeh (rozmycie tła charakterystyczne dla pewnych układów optycznych), węzłów pracy z maskami, modyfikacji kolorów i dwa zupełnie nowe do pracy z greenscreenem. OpenColorIO został wbudowany w tę wersję Blendera, a interfejs modyfikacji barw zyskał nowy wygląd, co daje lepsze możliwości pracy z barwami materiału. Poprawiony został także system śledzenia ruchu obiektów na filmie, zaś narzędzia maskowania i możliwości tworzenia animowanych masek zostały znacznie rozbudowane, gdyż pojawił się w końcu edytor masek z prawdziwego zdarzenia.
Ponadto w tej wersji znalazł się nowy modyfikator tworzący skórę na podstawie wierzchołków i krawędzi modelu, w trybie rzeźbienia można także stosować maski, aby zabezpieczyć pewne obszary przed zmianami. Całkiem długa okazała się lista zmian w rendererze Cycles, który doczekał się między innymi: nowych integratorów, renderowania z użyciem buforów zapisu, wielowątkowego ładowania obrazu i dużo szybszego budowania drzew BVH. Więcej o zmianach można dowiedzieć się na Wiki.
Najnowszą wersję Blendera można pobrać dla systemów Windows, Linuksa i OS X z naszego portalu. Program znajduje się w dziale Programy → Grafika → Modelowanie 3D.