Blender 2.71 — coraz bliżej fotorealizmu

Właśnie wydana została wersja 2.71 Blendera — świetnego, wieloplatformowego programu do modelowania 3D i nie tylko. Na liście zmian znalazły się między innymi oczekiwane nowe możliwości renderera Cycles.

Blender 2.71 — coraz bliżej fotorealizmu

Silnik renderujący Cycles rozwija się w imponującym tempie. W najnowszej wersji Blendera zyskał między innymi możliwość rozmywania w ruchu takich obiektów, jak animowane postacie mające włosy. Dla wszystkich użytkowników dostępne są już zalążki renderowania ognia i dymu, nad którymi od kilku miesięcy pracują deweloperzy, oraz baking API, dające dostęp do techniki „spłaszczania” cieniowanych obiektów, co umożliwia łatwą pracę na mapach (cieni, UV, dyfuzji, połysku itp.) bez obawy o zaburzenie spójności oświetlenia sceny. Renderowanie oświetlenia dla obiektów wolumetrycznych jest dokładniejsze i zajmuje nieco więcej czasu, ale w większości przypadków daje efekty z mniejszą ilością szumów. Branch Path, moduł analizujący oświetlenie, bierze teraz pod uwagę wszystkie źródła światła przy obliczaniu ścieżek promieni odbitych, dzięki czemu efekty renderowania są o kolejny krok bliżej zdjęć.

Obraz

Renderowanie niefotorealistyczne z wykorzystaniem Freestyle zostało zaś wzbogacone o teksturowane linie.

Obraz

W interfejsie użytkownika tym razem większych zmian nie znajdziemy. Można zmieniać rozmiar widżetów z podglądami materiałów czy tekstur. W trybie malowania można skorzystać z nowego podglądu pędzli oraz palety barw w przestrzeni HSL. Narziędzia modelowania wzbogaciły się o nowe kontrolki, pozwalające ustawić gładkość lub ostrość krawędzi, ścian i wierzchołków bryły. Przy umieszczaniu renderowanych obiektów w filmach kręconych szerokokątnymi obiektywami, na przykład kamerą GoPro, można skorzystać z bardzo łatwego mechanizmu dostosowania zniekształceń geometrii przy śledzeniu ruchu, aby uzyskać realistyczny efekt.

Najnowszego stabilnego Blendera 2.71 można pobrać z naszej bazy programów. Program niezmiennie jest darmowy. Więcej o zmianach można przeczytać na wiki projektu. Demonstracje wszystkich nowości można zobaczyć w filmach z cyklu B3D Sneak Peek.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (22)