CES 2014: Heterogeniczna architektura w APU Kaveri pokazuje swoje możliwości
Zeszłoroczne prace AMD nad innowacyjną, heterogenicznąarchitekturą obliczeniową HSAsprawiły, że premiery Kaveri, nowego APU z Sunnyvale, wyczekiwano zniecierpliwością. Nic w tym dziwnego: to już nie tylko zwykłezłożenie rdzeni CPU i GPU, które przecież znaleźć można też wukładach konkurencji, lecz pełna manifestacja wizji Fusion, o którejmówić zaczęto po raz pierwszy osiem lat temu.Przypomnijmy: APUKaveri jest pierwszym APU zawierającym rdzenie GPU Graphics CoreNext i rdzenie CPU Steamroller, będące dużym krokiem naprzód względemwprowadzonych ponad dwa lata temu rdzeni Bulldozer – dziękiulepszeniom w architekturze, takim jak dodanie drugiego dekoderarozkazów, zwiększenia o jedną trzecią pamięci cache i ulepszeniasystemu predykcji udało się zwiększyć wydajność pojedynczych wątków.Według danych AMD, dla niektórych obciążeń roboczych przy tym samymtaktowaniu rdzenie Steamroller powinny zapewnić o 20% większąwydajność niż poprzednie Piledriver (współdzielące architekturę zBulldozerami). [img=AMD-Kaveri]W efekcie nowe, wykonane w technologii 28 nm APU miało przynieśćwydajność na poziomie 856 GFLOPS, obsługą do 32 GB zunifikowanejpamięci RAM, dzięki architekturze hUMAwspółdzielonej między CPU i GPU, oraz mechanizm heterogenicznegokolejkowania hQ,który zrównuje procesor główny i graficzny w ich prawach doprzydzielania zadań. Parametry flagowej wersji Kaveri, czterordzeniowego układuA10-7580K, są zgodne z wcześniejszymi oczekiwaniami: zegar CPUtaktowany jest 3,7 GHz (z trybem Turbo 4 GHz), zaś zegar GPU to 720MHz. TDP układu jest na poziomie 95 W. Jak widać, to nieco niższeczęstotliwości niż dla układów Richland: A10-6800K ma zegar CPU 4,1GHz i GPU 844 MHz, przy TDP 100 W. Mimo obniżenia taktowania,wydajność Kaveri jest znacząco wyższa niż APU poprzedniej generacji.Przedstawione przez AMD testy wydajności systemu, grafiki iobliczeń na OpenCL, wykonane za pomocą PCMarka, 3DMarka i BasemarkaCL, pokazują jednak, że ten wzrost wydajności dotyczy przedewszystkim GPU. Obniżenie taktowania CPU względem Richlanda pochłonęłow dużym stopniu większą efektywność Steamrollera. GPU za to święcitriumfy, zarówno w renderowaniu grafiki jak i obliczeniach OpenCL.[img=Kaveri-Perf]Korzyści z nowej architektury obliczeniowej dla zwykłegooprogramowania są oczywiście żadne. Jeśli jednak uruchomić na nowymAPU oprogramowanie pisane z myślą o HSA, efekty są porażające.Przykładem ma być arkusz kalkulacyjny z LibreOffice,który po włączeniu akceleracji OpenCL przyspiesza ośmiokrotnie. Ilejednak takich aplikacji będzie? Prawdopodobnie niezbyt wiele –niewielki udział w rynku oznaczać będzie, że większość producentówoprogramowania nie rzuci się do przepisywania swojego software'u nanową architekturę.[img=Calc-Perf]Większym bodźcem do zakupienia APU Kaveri mogą być gry, któredzięki niskopoziomowemu API grafiki 3D Mantle,będą mogły pokazać efekty niedostępne konkurencji. Szkoda tylko, żenie udało przed premierą Kaveri rozwiązać problemów technicznych zBattlefieldem 4, pierwszą grą, która miała wykorzystać Mantle. Byćmoże uda się to zrobić przed komercyjną premierą nowego APU –pojawić się ono ma w sprzedaży już w ciągu kilku najbliższychtygodni. Poniżej możecie zapoznać się z proponowanymi cenami poszczególnych wersji Kaveri.[img=kaveri_specs]