Decathlon rozdaje nagrody? Nie, ta ankieta to oszustwo
Cyberprzestępcy często podszywają się pod rozpoznawalne marki. W Polsce często spotykamy się z wykorzystaniem przez przestępców wizerunku Orlenu, Poczty Polskiej czy InPostu. Jedna z naszych czytelniczek natknęła się na podejrzaną ankietę sygnowaną logo Decathlonu.
27.07.2023 13:15
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Cyberprzestępcy sięgają po różne sztuczki, by dotrzeć do ofiar. Często wykorzystują wizerunek popularnych firm. W Polsce bardzo dużą popularnością cieszą się oszustwa "na kuriera", w których przestępcy podszywają się pod firmy takie jak DHL, Poczta Polska czy InPost. W mediach społecznościowych można też często natknąć się na oszustwa powiązane z Orlenem. Jedna z naszych czytelniczek zasygnalizowała nam oszustwo, którego bohaterem jest sklep Decathlon.
Cyberprzestępcy przygotowali ankietę, w której wykorzystana została identyfikacja wizualna sieci Decathlon. Tytuł artykułu sponsorowanego mówi, że poszukiwani są testerzy. Po otwarciu odnośnika zostajemy przeniesieni na stronę z ankietą. Po udzieleniu odpowiedzi mamy mieć możliwość wygrania nagród.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Osoby, które znają choć trochę zagrywek cyberprzestępców, nie powinni dać się nabrać na tę ankietę. Już sam jej opis jest napisany niepoprawną polszczyzną. Pytania nie są przy tym zbyt głębokie. Na końcu formularza możemy przejść do odebrania prezentu. W rzeczywistości jest to kolejny formularz. Tym razem jesteśmy proszeni o podanie pełnego pakietu swoich danych.
Wspomniana ankieta to oczywiste oszustwo. Cyberprzestępcy starają się pod pretekstem darmowych nagród wyłudzić dane swoich ofiar, by móc następnie wykorzystać je do kolejnych oszustw, na przykład telefonicznych lub za pośrednictwem maila. Zestawienie adresu e-mail, telefonu, adresu oraz imienia i nazwiska daje oszustom bardzo szerokie pole do działania. Potencjalne oszustwo może być precyzyjnie przygotowane pod daną osobę, możliwe jest też wykorzystanie jednocześnie dwóch kanałów komunikacji, co mogłoby uwiarygodnić cyberprzestępców.
W żadnym razie nie powinniśmy podawać swoich danych w formularzach, których nie jesteśmy pewni. Zanim zdecydujemy się na podanie jakichkolwiek danych w sieci, powinniśmy zweryfikować adres strony, na której przebywamy. W tym przypadku nie miał on nic wspólnego z siecią Decathlon, co powinno wzbudzić naszą czujność.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl