Facebook i Instagram mogą zniknąć z Europy. Chodzi o wymianę danych (aktualizacja)
Facebook i Instagram mogą zniknąć z europejskiego rynku, jeśli dotychczasowy sposób przetwarzania danych będzie wkrótce niemożliwy - wynika z rocznego raportu firmy Meta. Firma deklaruje, że źródłem problemu są zmiany prawne w Unii Europejskiej.
07.02.2022 | aktual.: 07.02.2022 18:08
Meta wyraźnie deklaruje w swoim rocznym raporcie, że czołowe produkty firmy, w tym Facebook i Instagram, znikną z Europy, jeśli nie uda się znaleźć nowego rozwiązania prawnego w zakresie przetwarzania danych - zwraca uwagę serwis Mashable. Problematyczne są europejskie przepisy dotyczące danych, które nie pozwolą na przetwarzanie ich na amerykańskich serwerach - tak jak dzieje się to teraz.
Firma Marka Zuckerberga podaje, że bez przetwarzania danych w taki sposób, jak obecnie, straci możliwość kierowania reklam, a co za tym idzie obecność na europejskim rynku przestanie być opłacalna. W raporcie wprost pisze się, że jeśli w 2022 roku Meta nie zawrze nowych umów związanych z wymianą danych, prawdopodobnie nie uda się zaoferować w Europie szeregu najważniejszych produktów i usług, w tym Facebooka i Instagrama.
Jak ustalił serwis Mashable kontaktując się z Metą, oświadczenie firmy ma być wezwaniem regulatorów do przyjęcia innych, łagodniejszych przepisów w zakresie wymiany danych, co ma pozwolić uniknąć zakłóceń w pracy tysięcy firm, a Facebook czy Instagram mają tu być tylko przykładami. W praktyce scenariusz, w którym Facebook faktycznie miałby zniknąć z Europy wydaje się dziś mało prawdopodobny, a przynajmniej trudny do wyobrażenia. Argumenty podawane przez Metę w raporcie są jednak z drugiej strony logiczne.
O ile dla części użytkowników sceptycznie podchodzących do social mediów informacja o zniknięciu Facebooka czy Instagrama z rynku byłaby pewnie neutralna lub nawet dobra, nie da się zaprzeczyć, że byłby to spory cios dla wielu współczesnych firm i ludzi wykorzystujących te platformy do pozyskiwania klientów i komunikacji.
Ze statystyk NapoleonCat wynika, że w Polsce działa prawie 25 mln kont na Facebooku, co oznacza, że z serwisu korzysta ponad 65 proc. Polaków. Największą grupę stanowią użytkownicy w wieku 25-34 lat, których według statystyk jest ponad 6 milionów. Co ciekawe, w każdej grupie wiekowej większość stanowią kobiety.
Aktualizacja, godz. 18:00
Po opublikowaniu tekstu otrzymaliśmy dodatkowe oświadczenie od firmy Meta, która podkreśla, że nie ma planów wycofania Facebooka i Instagrama z europejskiego rynku. Jednocześnie dodaje, że obawy dotyczące unijnych przepisów ma także szereg innych firm, które również podniosły ten temat w swoich sprawozdaniach. Pełną treść otrzymanego oświadczenia publikujemy poniżej: