Facebook reklamuje stronę wyłudzającą dane, która podszywa się pod Facebooka
Polityka treści i reklam na Facebooku co i raz budzi zaskoczenie. Tym razem jednak portal przeszedł sam siebie i dopuścił reklamę promującą stronę, która wyłudza dane logowania do Facebooka.
Reklama dotyczy nieistniejącej usługi Messenger Gold, która ma rzekomo zmieniać kolor aplikacji Messenger na złoty i dawać dodatkowe funkcje. Wystarczy kliknąć zdjęcie - zachęca reklama. Po kliknięciu zdjęcia kolor Messengera jednak nie zmienia się, a użytkownik zostaje przeniesiony na fałszywą stronę z oknem logowania do Facebooka.
Strona znajduje się pod linkiem messenger-20-21-update[dot]blogspot[dot]com i już sam adres wzbudzi czujność u większości świadomych użytkowników. Strona jest blokowana przez CyberTarczę Orange, która potwierdza, że jest to oszustwo polegające na wyłudzaniu danych.
Stronę można jednak otworzyć, korzystając np. z sieci T-Mobile lub Toya w Łodzi. Dzięki temu wiemy, że wygląda tak:
Nie jest to pierwszy raz, gdy przestępcy próbują naciągnąć ofiar wykorzystując "złote" wersje komunikatorów. Krótkie poszukiwanie na Facebook pokazuje, że tego typu strony istniały już w 2014 roku. Z kolei od 2016 kolejne rundy po sieci robi oszustwo na WhatsApp Gold. Za każdym razem taktyka jest ta sama, oszuści obiecują odblokowanie tajnych funkcji po upgrade do "złotej wersji' komunikatora.
Trudno dziwić się oszustom, że wykorzystują sprawdzone sposoby oszukiwania, w końcu takie sobie wybrali zajęcie. Należy jednak dziwić się, a nawet oburzać na standardy treści i reklam Facebooka. Portal potrafi podejmować kontrowersyjne decyzje o blokowaniu treści społecznych i światopoglądowych, a dopuszcza reklamę ordynarnego oszustwa podszywającego się pod samego Facebooka.