Google pokazuje, że dziennikarstwo jest ważne. Tworzy CMS dla lokalnych wiadomości

W ciągu ostatnich kilku lat Google wielokrotnie pokazywał, że wiadomości są bardzo ważną częścią internetu. Najwyraźniej wciąż jest ich za mało. W ramach Google News Initiative (GNI) powstaje narzędzie, które ma ułatwić dziennikarzom przygotowywanie i publikowanie informacji lokalnych.

Google pokazuje, że dziennikarstwo jest ważne. Tworzy CMS dla lokalnych wiadomości
Google pokazuje, że dziennikarstwo jest ważne. Tworzy CMS dla lokalnych wiadomości

Media ogólnokrajowe i międzynarodowe radzą sobie bardzo dobrze dzięki internetowi, ale z lokalnymi bywa różnie. W Stanach Zjednoczonych w ostatnich latach znacznie spadła liczba wydawców, dostarczających wiadomości lokalne – nie mniej ważne, a może nawet ważniejsze niż informacje ogólnokrajowe. Wydarzenia z największych miast i innych krajów są ciekawe, ale zwykle nie dotyczą bezpośrednio członków mniejszych społeczności. Mimo tego lokalne gazety w wielu częściach świata są zmuszone do cięć budżetowych i zwalniania redaktorów, gdyż sprzedaż papieru spada. Otwarcie internetowej strony informacyjnej też nie należy do łatwych zadań i wiele redakcji nie poradziło sobie z wyzwaniami finansowymi i technicznymi.

Google ma już tak znaczącą pozycję w dzisiejszym internecie, że może bez obaw wyznaczać jego kształt. Jeśli uzna, że potrzeba nam więcej informacji lokalnych, może działać w tym kierunku. Dlatego w ramach GNI powstaje łatwy w obsłudze, niedrogi i bezpieczny CMS, który spełni wymagania lokalnych dziennikarzy i małych redakcji – Newspack. CMS zdejmie z małych redakcji obciążenie związane z potrzebą dostarczania czytelnikom świetnie prezentujących się treści, doskonałej użyteczności strony i zabezpieczeń na światowym poziomie, a przy tym zarabiać na swoje utrzymanie. Newspack dostarczy wszystkie rozwiązania techniczne, a dziennikarze będą mogli skupić się na dostarczaniu wiadomości.

Google zainwestował w ten projekt 1,2 miliona dolarów, a przy tworzeniu oprogramowania współpracuje z Automattic – wydawcami WordPressa. Google zaleca funkcje systemu i dba o integrację z innymi swoimi produktami, Automattic zaś tworzy samą platformę. Dodatkowe fundusze wysokości kolejnego miliona dolarów na ten cel przekazały Lenfest Institute for Journalism, Knight Foundation i Civil Media.

CMS ułatwi zaprojektowanie strony, konfigurację i wprowadzenie systemu sprzedażowego. Co ważne, Newspack będzie obsługiwał istniejące wtyczki WordPressa i wprowadzi najlepsze praktyki z dziedziny publikowania wiadomości, usuwając nadmiarowe elementy, by nie rozpraszać niewielkich zasobów ludzkich małych redakcji. Newspack według Google'a jest CMS-em, który ma własne zdanie i zawsze wie, co trzeba zrobić.

Prace nad CMS-em ruszą w najbliższych tygodniach, wersja beta powinna być gotowa w lipcu. Po ukończeniu prac CMS nie będzie niestety darmowy – opłaty będą wynosić między tysiącem i dwoma tysiącami dolarów miesięcznie. Redakcje zainteresowane testami mogą zgłosić swój udział w testach na stronie Newspacka.

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (24)