Google wprowadzi WebGL do Windows

Google postanowił wspierać technologię WebGL dla systemu Windows. Dzięki temu użytkownicy pecetów będą mogli m.in. korzystać z 3D w Internecie.

19.03.2010 13:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

WebGL to technologia rozwijana od 2009 r. przez konsorcjum Khronos Group. Umożliwia ona powiązanie między JavaScript i OpenGL, a także OpenGL ES 2 (wersja dla smartfonów). WebGL ma obsługiwać grafikę 3D w przeglądarkach internetowych. Już wkrótce - przewidują analitycy - będziemy mogli przeglądać Internet w trzech wymiarach, a zadaniem WebGL będzie tego umożliwienie. Problem polega na tym, że OpenGL, na którym bazuje nowa technologia, nie najlepiej współpracuje z systemem Windows (wykorzystywany jest natomiast w Mac OS X i Linuksie). Microsoft promuje własną technologię - Direct3D, konkurencyjną wobec OpenGL. Google chce „załatać” przepaść między systemem Windows a WebGL.

W tym celu do życia został powołany projekt ANGLE. Jego celem jest umożliwienie użytkownikom Windows korzystanie z WebGL w przeglądarkach internetowych bez instalowania dodatkowych rozszerzeń. Wywołania OpenGL ES 2.0 będą tłumaczone do Direct9, z którego korzysta Windows. Projekt zapowiadany był już wcześniej, a Google interesuje się WebGL od czasu jego powstania - zeszłego roku. Brakuje natomiast odzewu ze strony Microsoftu, który jak dotąd nie okazał większego entuzjazmu w stosunku do nowej technologii.

Działania Google’a nie są jednak zupełnie bezinteresowne. Informację na temat powstania projektu ANGLE podał Henry Bridge na blogu Chromium. Można się więc spodziewać, że Google będzie chciał za pomocą WebGL promować swoją przeglądarkę internetową.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Komentarze (21)