Internet mobilny dla każdego?
Od kilku dni pilotażowa grupa klientów sieci Plus może korzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu. W tym celu wystarczy tylko zainstalować na smartfonie z Androidem odpowiednią aplikację i wyrazić zgodę na wyświetlanie reklam, które serwowane są podczas korzystania z bezpłatnej transmisji danych. Dziś natomiast wystartowała konkurencyjna oferta w Play, którą skierowano do wszystkich miłośników sprzętu Samsunga (a tych, nawiasem mówiąc, jest niemało — ze statystyk wynika, że co drugi sprzedawany w Europie smartfon z Androidem sygnowany jest logo koreańskiego producenta). Obie oferty są zauważalnie ograniczone, jednak wygląda na to, że darmowy internet mobilny staje się powoli nową kartą przetargową wśród operatorów.
12.08.2013 14:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na początek przypomnijmy ofertę Plusa. Klienci tej sieci mają szansę na otrzymanie zaproszenia do trzymiesięcznych testów, które wymagają zainstalowania aplikacji Surfplus. W ich trakcie po przekroczeniu pewnego progu użycia transferu lub określonego czasu zostanie wyświetlona reklama, którą można wyłączyć dopiero po kilku sekundach. Co więcej, aplikacja kontroluje, by reklamy pojawiały się nawet w sytuacji, gdy użytkownik korzysta z Internetu bez użycia przeglądarki, a dzienny limit darmowego transferu został ograniczony do 50 megabajtów.
Na odpowiedź Play nie trzeba było długo czekać — uruchomiona dziś promocja uprawnia klienta do otrzymania na rok bezpłatnego dostępu do Internetu przy podpisaniu dwuletniego kontraktu na Formułę Internet MAX z telefonem Samsung. W zależności od wybranej wysokości abonamentu, miesięczny limit transferu danych wynosi kolejno: 1 GB dla 19 zł, 1,5 GB dla 49 zł, 2 GB dla 59 zł i 2,5 GB dla 99 zł. Po jego przekroczeniu użytkownik trafi do tradycyjnego „lejka”, ograniczającego prędkość do 8 Kb/s. Ponadto po upływie roku korzystanie z Internetu w przypadku każdego wariantu będzie kosztować 20 zł. Promocja jest też mocno ograniczona czasowo — Samsunga z bezpłatnym dostępem do Sieci można kupić tylko do 25 sierpnia 2013 r.
To jasne, że wraz ze wzrostem popularności smartfonów zwiększa się też zapotrzebowanie na mobilny Internet. Analitycy twierdzą, że już 46 proc. wiadomości w komunikatorach IM wysyłanych jest ze smartfonów, a co trzeci użytkownik sieci społecznościowych korzysta z nich na małym ekranie. Jednak póki co działające w Polsce sieci komórkowe zdają się bardzo ostrożnie badać teren pod przyszłą ofensywę. Pod tym względem propozycja Plusa jest nieco ciekawsza, bo bazuje na dobrze znanym schemacie (chociażby z telewizji, ale podobne ruchy można zaobserwować także na YouTube), a przy tym nie jest — jeszcze — przesadnie inwazyjna. Ale czy to wystarczy, by zachęcić do korzystania mobilnego internetu? I czy mechanizm wyświetlania pełnoekranowych reklam będzie na tyle rentowny, by rekompensować koszt transmisji danych? Tego jeszcze nie wiemy, ale mam nadzieję, że operatorzy nie będą serwować nam półgodzinnego bloku reklam przed każdym uruchomieniem przeglądarki…