Kobieta straciła 12 tys. złotych w kilka minut. Podała 6 kodów
Polacy muszą uważać na oszustów podszywających się pod pracowników jednego z największych banków w kraju - ostrzega DAGMA Bezpieczeństwo IT. Przestępcy, wykorzystując zaawansowane metody manipulacji, informują swoje potencjalne ofiary o rzekomym ataku hakerskim na ich konto bankowe.
06.09.2023 | aktual.: 06.09.2023 17:33
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Następnie, pod pretekstem pomocy, oferują przeniesienie środków na inny, rzekomo bezpieczny rachunek. W jednym z takich przypadków poszkodowana kobieta zmanipulowana przez oszustów, potwierdziła ich działania za pomocą kilku kodów BLIK. Zamiast zabezpieczyć swoje oszczędności, w ciągu kilku minut straciła 12 tys. zł, które trafiły w ręce przestępców. To podobny przypadek do niedawno opisanego przez policję oszustwa, w którym inna poszkodowana straciła ponad 90 tys. złotych.
W sytuacji, gdy otrzymujemy telefon od osoby, która twierdzi, że jest przedstawicielem naszego banku, kluczowe jest zachowanie spokoju i rozwagi. Niezwykle istotne jest, aby mieć na uwadze, że numer telefonu, który pojawia się na wyświetlaczu naszego telefonu, nie zawsze musi być prawdziwy. Przestępcy często korzystają z zaawansowanych technologii, które umożliwiają tzw. spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod wybrany numer telefonu. Tak właśnie było w opisywanym przypadku - na wyświetlaczu telefonu poszkodowanej kobiety pojawiła się nazwa banku, z którego rzekomo dzwonił rozmówca.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Cyberprzestępcy po raz kolejny zagrali na emocjach swojej ofiary" - tłumaczy Paweł Jurek, ekspert DAGMA Bezpieczeństwo IT. Najpierw przestraszyli ją, a następnie wykorzystując jej lęk, namówili do przekazania sobie dużej sumy pieniędzy. Klientka podała 6 kodów BLIK – każdy z nich był potwierdzeniem wypłaty 2000 zł w bankomacie. To wyjątkowo perfidne działanie - przestępcy wzbudzają zaufanie, oferując pomoc" - dodaje.
Aby zapobiegać takim praktykom, w życie weszła ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Zgodnie z jej postanowieniami, firmy telekomunikacyjne będą zobowiązane do wdrożenia odpowiednich rozwiązań, które uniemożliwią podszywanie się pod osoby lub instytucje.
Zawsze gdy otrzymujemy telefon z informacją o włamaniu na nasze konto, warto zweryfikować tę wiadomość. Możemy to zrobić, dzwoniąc do naszego banku pod numer podany na oficjalnej stronie internetowej lub za pośrednictwem oficjalnej aplikacji mobilnej. Niektóre banki umożliwiają weryfikację dzwoniącego za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
Warto również pamiętać o tym, aby nie przechowywać dużych sum pieniędzy na bieżących kontach bankowych. To właśnie do nich przestępcy najłatwiej mogą uzyskać dostęp. Możemy dodatkowo zadbać o swoje bezpieczeństwo, ustawiając limity dotyczące liczby transakcji i sum możliwych do wypłacenia podczas każdej z nich.