Koniec z oszustwami telefonicznymi? Sejm przyjął ustawę

Polskie władze biorą się za oszustwa telefoniczne. Przyjęto ustawę anty-spoofingową i anty-smishingową. Ma ona za zadanie znacząco ograniczyć możliwości przestępców w podszywaniu się pod znane instytucje.

Rozmowa telefoniczna
Rozmowa telefoniczna
Źródło zdjęć: © Pixabay

Politycy podjęli działania w celu rozwiązania kwestii oszustw telefonicznych. Sejm przyjął ustawę, która ułatwi blokowanie oszustów i w dużym stopniu wpłynie na nasze bezpieczeństwo. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej powinna znacząco zredukować liczbę otrzymywanych przez Polaków SMS-ów i telefonów od osób podszywających się pod banki i inne instytucje.

Jak czytamy w serwisie niebezpiecznik.pl, ustawa zawiera np. definicje smishingu i CLI Spoofingu, w których zaznaczono, że działania te podszywają na podszywaniu się pod inny podmiot "w celu wywołania strachu, poczucia zagrożenia lub nakłonienia odbiorcy tego połączenia do określonego zachowania, zwłaszcza do przekazania danych osobowych, niekorzystnego rozporządzenia mieniem lub instalacji oprogramowania".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ustawa nakłada na CSIRT NASK obowiązek monitorowania smishingu. Proces ten będzie polegać na wychwytywaniu wzorców tego rodzaju oszustw i prowadzeniu systemu, który umożliwia przekazywanie informacji na ich temat służbom i telekomom. Rolą CSIRT NASK będzie też przyjmowanie od obywateli zgłoszeń dotyczących phishingu.

CSIRT NASK będzie prowadzić też wykaz nadpisów podmiotów publicznych. Chodzi o wykaz nazw, które będą stosowane w komunikacji przez podmioty publiczne i wykaz wariantów tych nazw, które mogą być wykorzystane do wprowadzenia w błąd. Wykaz ten będzie współpracował z wykazem integratorów usług SMS, którym będzie można zlecać usługę wysyłania wiadomości. Według ustawy przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą w stanie zablokować od razu SMS-y, które zawierają nadpis ujęty w wykazie nadpisów, jeśli wiadomości nie zostaną wysłane przez odpowiedniego integratora.

Telekomy będą miały też obowiązek blokować treści zgodnie z wzorcami smishingu, które wychwyci CSIRT NASK, a także wiadomości nieuwzględnione we wzorach, jeśli zweryfikują je jako smishing - będzie to proces zautomatyzowany. Jeśli blokada zostanie nałożona niesłusznie, telekomy będą musiały ją znieść.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie prowadził wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą musieli blokować połączenia przychodzące z tych numerów nie później niż trzy dni po umieszczeniu ich w wykazie. Oznacza to koniec podszywania się pod infolinię banku czy innej instytucji.

Ustawa przewiduje kary pieniężne dla firm, które będą generować sztuczny ruch, smishing, CLI Spoofing lub nieuprawnione zmiany informacji adresowych. Dostawcy poczty, którzy nie spełnią wymagań stosowania mechanizmów anty-spoofingowych (SPF, DMARC, DKIM) również będą mogli być ukarani. Przewidziano kary o wysokości do 3 proc. przychodu, lecz w razie braku przychodu możliwe jest nałożenie kary o określonej wysokości.

Za generowanie sztucznego ruchu lub podszywanie się pod inny podmiot w celu oszukiwania ludzi można zostać ukarany karą od trzech miesięcy do pięciu lat pozbawienia wolności. W przypadku spraw "mniejszej wagi" możliwe jest nałożenie grzywny, a jeśli czyn popełniono na szkodę osoby najbliższej, to ściganie będzie odbywać się na wniosek pokrzywdzonego.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (30)