Licencja na markę Nokii i porzucenie Surface: Microsoft szuka nowej strategii na rynku mobilnym?
Znany z ciekawych wycieków dotyczących producentów telefonów(m.in. ujawnienia Lumii 520, HTC One czy Windows Phone 8) amerykańskibloger Evan Blass ujawnił na swoim twitterowym koncie @evleakszaskakującą informację dotyczącą Microsoftu i jego planówdotyczących rynku mobilnego. Jego zdaniem Redmond przygotowuje siędo wykupienia licencji na markę Nokia, jak również pożegnania sięz marką Surface, pod którą sprzedawane są interesujące hybrydoweurządzenia PC/tablet.
This is pretty exciting: Microsoft is reportedly in the final stages of licensing the ... - http://t.co/YwgOX9akBZ
— @evleaks (@evleaks) June 28, 2014Wykupienie licencji na markę Nokia ma pozwolić Microsoftowi nasprzedawanie swoich przyszłych urządzeń jako „Nokia byMicrosoft”. Przypomnijmy, że na mocy porozumienia o sprzedażyjednostek biznesowych Nokia Smart Devices i Nokia Mobile Phones,Microsoft przejął marki Lumia i Asha, z prawem do używania markiNokia dla znajdujących się obecnie w ofercie telefonów. Docelowojednak, jak twierdził jeszcze w kwietniu Stephen Elop, marka Nokiamiałaby zostać zastąpiona czymś innym, tak by przyszłeurządzenia były już wolne od skojarzeń z fińską firmą.Pojawiły się nawet spekulacje o wykorzystaniu do tego markiSurface.
Najwyraźniej jednak ktoś zauważył, że wartośćmicrosoftowych marek w dziedzinie telefonów komórkowych nie jest zaduża. Wiele osób kupuje przecież Lumie tylko dlatego, że od latkorzystały z telefonów Nokii. Rezygnacja z tej marki mogłabyprzynieść fatalne skutki na wszystkich tych rynkach, gdzie Finowiedominowali. Koszt licencjonowania marki Nokii musiał okazać sięmniejszy, niż prognozowane straty.
Znacznie bardziej zaskakujące jest twierdzenie Blassa oporzuceniu marki Surface, która miałaby być zastąpiona markąLumia. Od tej pory pod nazwą Lumia miałyby być sprzedawane takżetablety i urządzenia hybrydowe (laplety). W portfolio produktówprzejętych wraz z Nokia Smart Devices Microsoft uzyskał jedentablet, Lumię 2520, ale do tej pory nie miał pomysłu naznalezienie dla niego miejsca obok swoich urządzeń Surface.Wydawało się, że to właśnie Surface jest oczkiem w głowiefirmy, szczególnie po tym, gdy wydany w maju Surface Pro 3 zostałentuzjastycznie przyjęty przez media i pierwszych użytkowników.
Entuzjazm to jedno, ale realia sprzedaży to drugie. Nie ma do tejpory żadnych danych o finansowej stronie przedsięwzięcia znanegojako Surface Pro 3. Jeśli chodzi o całą linię Surface, to do tejpory było fatalnie – łącznie firma stracić miała już na całymtym biznesie 1,2 mld dolarów. Z kolei w raporcie przedstawionymFederalnej Komisji Papierów Wartościowych przeczytać można było,że w pierwszym kwartale tego roku straty na Surface sięgnęły 45 mlndolarów.
W tej sytuacji koncepcja restartu linii tabletów pod marką Lumianie wydaje się tak niemożliwa. Być może pierwszym tabletemMicrosoftu, który nie będzie nazywał się Surface, będzieurządzenie o ośmiocalowym ekranie, które miało zostaćzademonstrowane w maju jako Surface Mini, ale którego premierazostała wstrzymana przez zarząd firmy z nieujawnionych powodów.