Program MakeHuman przeznaczony jest do tworzenia ludzkich i humanoidalnych postaci w trzech wymiarach. Modele można potem wykorzystać w grach, ilustracjach, animacjach, bądź przekazać do programów ZBrush (bądź prostszego Sculptrisa) i Mudbox, gdzie zostaną „doszlifowane”. MakeHuman jest też całkowicie darmowy i otwarty. Jego kod źródłowy jest dostępny na licencji AGPLv3.
Program rozwinął się z napisanego 1999 roku skryptu MakeHead, który generował głowy w Blenderze. Program składa się z wydajnego rdzenia napisanego w C oraz „otoczki” funkcjonalnej w Pythonie, którą można dowolnie rozszerzać.
Przez ten czas zespół, który go tworzy, opracował ciekawy i wyjątkowy system tworzenia bazowych siatek, w których pętle tworzone przez krawędzie (edge loop) zostały zoptymalizowane dla animacji, nie znajdziemy ani jednego trójkąta i ani jednego bieguna, z którego odchodzić będzie więcej niż 5 krawędzi. Same bieguny stanowią poniżej 1% siatki.
Graficzny interfejs użytkownika powstał na podstawie dogłębnego badania przyzwyczajeń i zachowań użytkowników. Jest on na tyle intuicyjny, że można szybko go opanować już po pierwszym uruchomieniu. Parametry dostarczone przy modelowaniu pozwalają precyzyjnie dobrać wygląd modelu do wieku (od niemowląt po starców), płci, muskulatury i rasy, a także bardzo precyzyjnie sterować szczegółami, jak kształt dłoni, stóp, uszu i elementów twarzy.
Warto zaznaczyć, że twórcy MakeHuman dążą do poprawności anatomicznej przedstawianego ciała. Jeden z modeli bazowych stworzył Kaushik Pal, znany z prac wykonanych w Maya oraz ciekawych projektów programistycznych.
Gotowe modele można wyeksportować w formatach: RIB (renderman), OBJ (wavefront obj), MHX (Blender), DAE (collada) oraz MD5 (Doom 3).