MakeHuman to oprogramowanie do tworzenia realistycznych, trójwymiarowych modeli ludzi i postaci humanoidalnych, które można wykorzystać w scenach 3D, animacjach i grach.
Program pozwala na dostosowanie niemal każdego detalu ciała naszego modelu. Interfejs podzielono na karty, z których każda dotyczy innych partii ciała. Poszczególnych zmian dokonujemy za pomocą suwaków. Zmienić możemy między innymi wiek postaci, płeć, wagę, wzrost, proporcje ciała i twarzy, kształt rąk, nóg, nosa, ust, oczu, a także ich wielkość. Należy tu zaznaczyć, że twórcy programu dążą do utrzymania poprawności anatomicznej tworzonych w MakeHuman modeli. Wymienione przykłady to jedynie garstka możliwości. Do dyspozycji mamy również garderobę, w którą możemy ubrać naszego humanoida.
Gotowe modele można wyeksportować w formatach: RIB (renderman), OBJ (wavefront obj), MHX (Blender), DAE (collada) oraz MD5 (Doom 3). Program posiada spolszczony interfejs, jednak język polski nie jest ustawiony domyślnie. Trzeba go wybrać w preferencjach aplikacji.
Program rozwinął się z napisanego 1999 roku skryptu MakeHead, który generował głowy w Blenderze. Obecnie MakeHuman składa się z wydajnego rdzenia napisanego w C oraz „otoczki” funkcjonalnej w Pythonie, którą można dowolnie rozszerzać własnymi skryptami. Przez ten czas zespół, który tworzy MakeHuman, opracował ciekawy i wyjątkowy system tworzenia bazowych siatek, w których pętle tworzone przez krawędzie (edge loop) zostały zoptymalizowane dla animacji, nie znajdziemy ani jednego trójkąta i ani jednego bieguna, z którego odchodzić będzie więcej niż 5 krawędzi. Bieguny stanowią poniżej 1% siatki.
Proces tworzenia trójwymiarowego modelu człowieka to całkiem niezła zabawa, jednak nie to jest głównym założeniem aplikacji. Stworzone postacie mogą posłużyć do wszelkiego rodzaju ilustracji, animacji czy nawet gier. Autorzy MakeHuman dają wolną rękę na wykorzystanie stworzonych modelów (licencja CC0). Program jest dostępny bezpłatnie w pełnej wersji.