Meta uruchamia nową kampanię. Chce walczyć ze scamem
Meta uruchamia nową kampanię, z pomocą której chce uświadamiać użytkowników Facebooka, Instagramu i WhatsAppa o istniejących w sieci zagrożeniach. Ostrzega, że dzielenie się informacjami w mediach społecznościowych może być niebezpieczne zwłaszcza przed świętami.
10.12.2024 12:01
Meta ogłosiła start kampanii edukacyjnej na temat oszustw internetowych. Oszuści są nieugięci i wykorzystują różne metody, w tym złośliwe wiadomości SMS i e-maile, fałszywe strony internetowe imitujące znane marki, a także posty oraz dyskusje w mediach społecznościowych. Meta chce pomóc w uświadamianiu użytkowników Facebooka - i nie tylko - jakie ruchy mogą być niebezpieczne.
Działania te będą realizowane dzięki nowym, uruchamianym właśnie narzędziom. Są to między innymi powiadomienia o próbach kontaktu z nieznajomymi profilami oraz wskazujące popularne schematy oszustw w internecie. Z badań opublikowanych przez Metę wynika, że do najczęstszych oszustw należy proponowanie prezentów i nagród w fałszywych loteriach służących do wyłudzania danych osobowych, nieważne kody rabatowe do sklepów czy przecenione towary, które nigdy nie trafiają do odbiorców.
Współpraca z Rachel Tobac, specjalistką od bezpieczeństwa w sieci i CEO SocialProof Security, oraz z badaczami z Graphika, zaowocowała stworzeniem listy porad, jak unikać oszustw. Meta działa również wspólnie z lokalnymi twórcami (w Polsce takimi jak Elwira Rutkowska i Damian Tkaczuk), którzy na swoich kanałach przedstawiają najczęstsze sposoby internetowych oszustw i dzielą się poradami w zakresie ich zapobiegania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zainteresowanie Mety tematyką internetowych oszustw jest szczególnie ciekawe po niedawnych, głośnych wydarzeniach związanych z wpisem CERT Polska właśnie na Facebooku. Serwis usunął ostrzegawczy post, uznając go za potencjalnie niebezpieczny. Meta usunęła również podobne publikacje mediów, które podchwyciły temat.
Takie działania budzą obawy, że ostrzeżenia przed oszustami mogą być omyłkowo uznawane za część oszustwa. W związku z powtarzalnością usuwania ostrzeżeń przez Metę pojawiają się pytania, czy są to działania celowe, czy wyniki błędów w moderacji. To kluczowe pytanie pozostaje jednak bez odpowiedzi, wzbudzając niepewność co do prawidłowości procedur na Facebooku.