Metaverse od Facebooka. Wirtualny świat niesie zagrożenia
Metaverse to zapowiedziany przez Marka Zuckerberga projekt wirtualnego świata. Wizja zastąpienia ludzi avatarami wydaje się być przerażająca i niesie za sobą spore zagrożenia. Ekspert wskazuje jednak też pozytywy rozwoju technologii.
25.11.2021 11:38
Metaverse to projekt, który może postawić świat na głowie. Zastąpienie codziennych spotkań z ludźmi interakcjami z ich avatarami 3D z pewnością wzbudza pewne obawy i kontrowersje, ale daje też możliwość odniesienia korzyści. W teorii ma to poprawić jakość relacji między ludźmi, którzy na co dzień nie mogą się spotkać. To odpowiedź na zmiany na świecie, które dokonały się w trakcie pandemii koronawirusa.
Nie można wykluczać, że cały projekt skończy się klapą i wizje snute przez Marka Zuckerberga nigdy się nie zrealizują. Jak zauważa Piotr Baczyński, CEO Immersion Sp. z o.o., sam projekt jest bardzo ambitny i wymaga ostrożnego podejścia do tematu z rozważaniem szans i zagrożeń, które z niego wynikają.
- Metaverse, podobnie jak internet, będzie miał wiele twarzy. Czy internet ma sumarycznie pozytywny wpływ na ludzkość, mimo wszystkich swoich mrocznych aspektów? Uważam, że tak. Podobnie będzie z metaverse. Mimo wielu zalet nie unikniemy także licznych patologii. Jak w wielu obszarach, kluczowa będzie tu edukacja, zwłaszcza najmłodszych, tak byśmy byli w stanie wyciągnąć z tej technologii to, co najlepsze - komentuje Baczyński.
Korzyści, które możemy odnieść dzięki funkcjonowaniu projektu, którym zgodnie z zapowiedziami będzie Metaverse, wydają się być oczywiste. Pogłębi to stopień interakcji między ludźmi, z którymi w innych warunkach nie moglibyśmy się spotkać, a także może na przykład ułatwić branie udziału w kursach czy szkoleniach bez wychodzenia z domu, co pozwoli redukować ich koszty. Efektywna komunikacja pozwala na rozwój przedsiębiorstw, a to przekłada się na postęp techniczny, z którego korzysta cała ludzkość.
Piotr Baczyński podkreśla, że zagrożenia, które mogą wynikać z powstania Metaverse, będą naprawdę spore. Chodzi tu o uzależnianie się ludzkości od świata wirtualnego.
- Do potencjalnych zagrożeń, zaliczam ryzyko uzależnień czy intensywne poczucie odrealnienia u użytkowników po długim korzystaniu z tej technologii. Czyli podobne zagadnienia, jak w przypadku gier komputerowych. Metaverse może być początkiem nowej klasy ludzi, którzy głównie egzystują w rzeczywistości wirtualnej, pracując tam i spędzając tam czas wolny.