NFT biją rekordy popularności. Korporacje już wietrzą w tym interes
Cyfrowa sztuka od początku 2021 roku przeżywa renesans. Wszystko za sprawą NFT, czyli niewymienialnych tokenów, działających jak certyfikaty własności. VISA podaje, że tylko w sierpniu tego roku wolumen płatności na rynku NFT sięgnął aż 1 mld dolarów.
Tymczasem w całym 2020 roku suma wszystkich transakcji wyniosła raptem ok. 100 mln dolarów. To doskonale obrazuje rosnącą popularność NFT, którymi w coraz większym stopniu interesują się duże korporacje. I to nie z byle powodu.
Innowacyjna technologia może znaleźć zastosowanie nie tylko w przypadku cyfrowych dóbr, ale również tych fizycznych. – Są np. plany przypisania NFT do konkretnych nieruchomości i stworzenia czegoś na wzór elektronicznej księgi wieczystej opartej na blockchainie – mówi Piotr Jaśkiewicz z kancelarii Baker McKenzie w rozmowie z Newserią.
Jak wyjaśnia ekspert, wspomniane tokeny mogą reprezentować nie tylko nieruchomości, ale również np. torebkę, czy miejsce w łaziku, który będzie eksplorował kosmos. "Można to porównać do fizycznego certyfikatu autentyczności, ale w odróżnieniu od zwykłych plików NFT nie są możliwe do skopiowania. Można je przenosić tylko pomiędzy portfelami użytkowników, co daje możliwość stworzenia unikalnego pliku w sieci blockchain" – dodaje Jaśkiewicz.
NFT zyskały w tym roku ogromną popularność głównie dzięki znanym artystom, którzy zaczęli wystawiać swoje prace w formie tokenów. – To wykreowało całkowicie nowy sektor na rynku sztuki – stwierdza ekspert, dodając, że opatrzenie plików właśnie takim cyfrowym certyfikatem autentyczności daje możliwość wykreowania wartości poprzez unikalność tego dzieła sztuki.
Niewymienialne tokeny to jednak nie tylko sztuka. Zainteresowała się nimi również VISA, która sama kupiła za 150 tys. dol. "CryptoPunk 7610". Globalny potentat elektronicznych płatności przytacza informacje, zgodnie z którymi tylko w sierpniu tego roku wolumen płatności na rynku NFT sięgnął 1 mld dolarów.
W raporcie "NFT: EngagingToday’s Fans in Crypto and Commerce" VISA ocenia, że ta nowa forma handlu ma ogromny potencjał w sporcie i świecie rozrywki, ale cały czas pojawiają się też nowe, zaskakujące zastosowania tej technologii. Chociażby właśnie w przypadku nieruchomości.