Nowa wersja Adobe Creative Cloud kasowała dane użytkowników Maków (aktualizacja)
Jeśli korzystacie z Adobe Creative Cloud na komputerach Mac, lepiej wstrzymajcie się z pobraniem aktualizacji. Program ma bowiem poważny błąd, przez który możecie stracić pliki przechowywane w ukrytych folderach.
To usterka co najmniej dziwaczna, ale dla wielu użytkowników może się okazać bardzo bolesna w skutkach. Wiele osób alarmowało, że po zaktualizowaniu Adobe Creative Cloud na Maki do wersji 3.5.0.206 i zalogowaniu się do konta, program usuwał pierwszy w kolejności alfabetycznej ukryty folder na dysku. Robił to bez wiedzy użytkownika, nie wysyłając jakiegokolwiek powiadomienia.
Początkowo sądzono, że wadliwy program usuwa tylko te ukryte foldery, które były synchronizowane za pomocą usługi Backblaze. Tworzy ona bowiem folder o nazwie .bzvol na dysku, który jest objęty synchronizacją, więc to właśnie w nim od razu było widać żarłoczne zapędy zawierającej błąd wersji Adobe Creative Cloud.
Adobe Creative Cloud deleting Backblaze files
Okazało się jednak, że problem jest znacznie poważniejszy, a niszczycielskie skutki błędu w nowej wersji oprogramowania mogą dotknąć także inne ukryte foldery na Makach. Skasowany mógł zostać np. folder DocumentRevisions-V100, używany w systemie OS X do różnicowania plików. Błąd w programie Adobe mógł więc poważnie zakłócić pracę komputera.
Jak się uchronić przed utratą danych, do której może dojść przez tę usterkę w Adobe Creative Cloud dla Maków? Przede wszystkim wstrzymać się z pobraniem aktualizacji, a jeśli macie już na komputerze tę wersję oprogramowania, lepiej unikać logowania się do swojego konta w chmurze Adobe. Rozwiązaniem może być też stworzenie ukrytego folderu, który zostanie rzucony wadliwemu Adobe Creative Cloud na pożarcie. Jego nazwa powinna zawierać literę „a” w nazwie, np. „aaaaaa”. Wtedy właśnie ten folder prawdopodobnie zostanie skasowany. Jednocześnie Adobe wycofało już aktualizację oprogramowania i pracuje nad naprawieniem błędu w kodzie programu. Nie wiadomo jednak, jak długo potrwają poszukiwania przyczyn usterki.
Aktualizacja, 16 lutego 2016 r.
Adobe poinformowało na swoim blogu, że rozwiązało problem z wersją Creatice Cloud na Maki. Aktualizacja z numerem 3.5.1.209 została wydana w niedzielę i działa już poprawnie. Użytkownicy, którzy np. stracili swoje pliki przez wadliwe działanie poprzedniego wydania Creative Cloud, mogą się skontaktować w tej sprawie z Adobe i spróbować wyjaśnić sprawę.