Nowe konsole: PS4 bez słuchawek Bluetooth, Xbox One bez gier w 1080p?

Do rynkowej premiery Xboksa One i Playstation 4 zostało jeszczekilka tygodni, nikt poza garstką szczęśliwców nowych konsol nie miałjeszcze w ręku, nie przeszkodziło to jednak niemałej grupie graczyzamówić ich w przedsprzedaży (w wypadku PS4, jak ujawniło Sony, jestich ponad milion). Czy najnowsze doniesienia na temat tego sprzętunie sprawią jednak, że kupujący w przedsprzedaży poczują się niecozawiedzeni?W PR-owej wojnie między Sony a Microsoftem o dominację w świeciekonsol nowej generacji, japoński gigant radził sobie do tej porycałkiem nieźle. Branżowe media rozpisywały się o kontrowersyjnychdecyzjach Redmond w sprawie używanych gier, konieczności stałegopodpięcia do Sieci jak i wykorzystywania kamery Kinect dopodejrzanych celów, wychwalając przy tym konsolę Sony za eleganckąformę, niższą cenę i większą moc obliczeniową. Nic więc dziwnego, żenawet w rodzimych dla Xboksa One Stanach Zjednoczonych wśródankietowanych graczy 41% zadeklarowało, że kupi Playstation 4,podczas gdy Xboksa One wybrało 27%.[img=falsepromises]Niestety jednak dla fanów Playstation nie wszystko w jej czwartejodsłonie jest takie wspaniałe. Jak ujawniłafirma Astro Gaming, PS4 nie tylko nie będzie obsługiwało zestawówsłuchawkowych Bluetooth firm trzecich, które działały z PS3, ale teżnawet oficjalne słuchawki Sony dla PS3 nie będą działały z nowąkonsolą (choć ich obsługa może zostać dodana w którejś z kolejnychaktualizacji firmware'u). Działać będą jedynie słuchawki z optycznymzłączem audio, ale nie będzie ich można wykorzystać do czatów w grze.Obsługi słuchawek nie będzie, za to będzie obsługa blokadregionalnych. Jak wyjawiłprezes Sony Shuhei Yoshida, studia deweloperskie będą mogłyzdecydować się na uniemożliwienie uruchamiania swoich gier nakonsolach kupionych w innym regionie – czyli gracz z Europy,który kupiłby sobie grę wydaną w USA, nie będzie miał z niej na swoimPS4 pożytku.Te wieści, wraz z niepotwierdzoną do tej pory informacjąo tym, jakoby nowe Playstation miało samo włączać się w godzinachnocnych w trybie niskiego zużycia energii (zapewne z wykorzystaniemjakiegoś układu SoC z rdzeniami ARM), by pobrać aktualizacje dlasystemu i gier, nie sprawią, że nabywcy od PS4 się odwrócą, alepokazują, że i Sony w tej rozgrywce nie jest całkiem bez skazy. Ale i Microsoft nie ustaje w staraniach, by rozczarować nabywców.Na łamach forum NeoGAF użytkownik CBOAT, wypowiadający się w styluordynarnego trolla, ale zarazem posiadający zastanawiająco dużąwiedzę na temat tego, co dzieje się w Redmond (niemal wszystko, copisał wcześniej o Xboksie One potwierdziło się podczas tegorocznejprezentacji Microsoftu na E3) poinformował, że zdecydowana większośćgier na konsoli Microsoftu nie będzie działała w rozdzielczości1080p, lecz jedynie 900p, które będą sprzętowo skalowane do 1080p.Przypomnijmy, że obie konsole nowej generacji miały zapewniać nastarcie rozdzielczość FullHD w grach (1920x1080) – to sporykrok naprzód w porównaniu do 720p, standardu dla PS3 i Xboksa 360 (coprawda dla PS3 dostępne są gry w 1080p, ale jestich niewiele). Według CBOAT-a Xbox One nie będzie miałprawdziwego 1080p, a to z tego powodu, że Microsoft spieszył się zwydaniem swojej konsoli i nie zdołał ukończyć na czas niezbędnychoptymalizacji. To, że mechanizm upscalingu jest wykorzystywany w konsoliMicrosoftu, potwierdziłzresztą już miesiąc temu sam szef Microsoft Devices and Studios AaronGreenberg, wspominając, że gra Ryse: Son of Rome będzie działaławłaśnie w 900p i skalowana do 1080p, jednak np. piąta część słynnejserii Forza Motorsport ma działać natywnie w 1080p. Sęk w tym, żeCBOAT utrzymuje, że Forza 5 będzie wyjątkiem, a nie regułą, gdyżwiększość gier na Xboksa One ma działać wrozdzielczościach od 720p do 900p. Jego doniesienia potwierdziłteż częściowo na łamach reddita programista pracujący nadmicrosoftową konsolą, zaznaczając, że to 900p uzyskano na konsolachskierowanych do testów obciążeniowych – nie wiadomo, jak tobędzie wyglądało na finalnych urządzeniach skierowanych do sprzedaży.W sytuacji, w której niektórzy eksperci szacują, że PS4 jest o40-50%szybsze od Xboksa One, brak prawdziwego trybu FullHD może nieśćdla Microsoftu dość przykre konsekwencje. Redmond szybko więczareagowało na rewelacje CBOAT-a – choć treść oficjalnegooświadczenia dla mediów daje do myślenia. Xbox One w pełni wspieranatywną rozdzielczość 1080p z 60fps. Od deweloperów zależy, jakarozdzielczość najlepiej odpowiada ich celom projektowym. W momenciepremiery Xbox One będzie przedstawiał wszystkie gry w rozdzielczości1080p, czy to natywnie, czy poprzez skalowanie.Wnioski niech każdy wyciągnie sam– my tylko przypomnimy, że Playstation 3 też natywnieobsługiwało 1080p – choć w praktyce było za słabe, by wwiększości gier rozdzielczość tę obsłużyć.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (42)