Nowe zasady w Google Play. Potężne zmiany wpłyną na bezpieczeństwo i reklamy

Google zapowiedziało zmiany w polityce Sklepu Play, aby ograniczyć reklamy, przeciwdziałać dezinformacji i wzmocnić bezpieczeństwo. Będą one sukcesywnie wprowadzane w ciągu najbliższych miesięcy.

Google wprowadza potężne zmiany w Sklepie Play.
Google wprowadza potężne zmiany w Sklepie Play.
Źródło zdjęć: © Getty Images | SOPA Images
Konrad Siwik

28.07.2022 | aktual.: 29.07.2022 13:31

Zasady dotyczące aplikacji w Sklepie Play wciąż się zmieniają, a deweloperzy muszą się do nich dostosowywać, by działać nie tylko w swoim interesie, ale także użytkowników. Google właśnie ogłosiło nową politykę, która będzie wprowadzana w ciągu kolejnych miesięcy. Niektóre zmiany będą zauważalne tylko dla deweloperów, ale inne, jak ograniczenie reklam czy anulowanie subskrypcji, powinny usatysfakcjonować użytkowników aplikacji.

Google twierdzi, że wszystkie nowe i istniejące aplikacje otrzymają okres karencji wynoszący co najmniej 30 dni od 27 lipca 2022 r., aby dostosować się do następujących zmian.

Nowe wytyczne zasad dotyczących reklam i subskrypcji

Google dodaje nowe wytyczne do zasad dotyczących reklam, aby poprawić wrażenia użytkowników korzystających z aplikacji i zabronić wyświetlania nieoczekiwanych reklam pełnoekranowych. Firma aktualizuje również zasady dotyczące subskrypcji, aby poinformować, że użytkownicy muszą mieć możliwość ich łatwego anulowania z poziomu aplikacji. Zmiany będą obowiązywać od 30 września 2022 r.

Deweloperzy są zobowiązani do przestrzegania następujących wytycznych dotyczących reklam, aby zapewnić użytkownikom wysoką jakość doświadczeń podczas korzystania z aplikacji Google Play. Reklamy nie mogą być wyświetlane w następujące nieoczekiwane dla użytkowników sposoby:

  • Niedopuszczalne są pełnoekranowe reklamy we wszystkich formatach (wideo, GIF, statyczne itp.), które pojawiają się niespodziewanie, zazwyczaj w momencie, gdy użytkownik zdecydował się zrobić coś innego.
  • Reklamy pojawiające się w trakcie gry na początku poziomu lub na początku segmentu treści nie są dozwolone.
  • Pełnoekranowe reklamy wideo, które pojawiają się przed ekranem ładowania aplikacji, są niedozwolone.
  • Niedozwolone są pełnoekranowe reklamy wszystkich formatów, których nie można zamknąć po 15 sekundach. Opcjonalne pełnoekranowe reklamy, które nie przerywają działań użytkowników (na przykład na ekranie wyników grach), mogą trwać dłużej niż 15 sekund.

W kwestii anulowania subskrypcji, musi być ono łatwe dla użytkownika. Musi także być widoczne w ustawieniach konta aplikacji (lub równoważnej stronie) poprzez umieszczenie:

  • linku do Centrum subskrypcji Google Play (w przypadku aplikacji korzystających z systemu rozliczeń Google Play),
  • bezpośredniego dostępu do procesu anulowania subskrypcji.

Nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa

Google w ramach zasad dotyczących nadużywania urządzenia lub sieci wprowadza nowe wymagania dotyczące deklaracji FLAG_SECURE, mówiące o tym, że wszystkie aplikacje muszą ją respektować i nie mogą tworzyć obejść ani omijać ustawień w innych aplikacjach. Firma wprowadza również zmiany dotyczące aplikacji korzystających z VPNService oraz wprowadza ograniczenia związane z dotyczące oprogramowaniem stalkerware. Zmiany będą obowiązywać od 1 listopada 2022 r.

Deklaracja FLAG_SECURE to flaga wyświetlania zadeklarowana w kodzie aplikacji, która wskazuje, że jej interfejs użytkownika zawiera poufne dane, które mają być ograniczone do bezpiecznej powierzchni podczas korzystania z aplikacji. Ta flaga ma zapobiegać wyświetlaniu danych na zrzutach ekranu lub wyświetlaniu ich na niezabezpieczonych wyświetlaczach. Deweloperzy deklarują tę flagę, gdy zawartość aplikacji nie powinna być emitowana, wyświetlana ani w inny sposób przesyłana poza aplikację lub urządzenie użytkownika.

VPNService to podstawowa klasa aplikacji do rozszerzania i budowania własnych rozwiązań VPN. Tylko aplikacje, które korzystają z Usługi VPN i mają VPN jako podstawową funkcjonalność, mogą tworzyć bezpieczny tunel na poziomie urządzenia do zdalnego serwera. Wyjątki obejmują aplikacje, które wymagają zdalnego serwera do podstawowych funkcji, takich jak:

  • Aplikacje do kontroli rodzicielskiej i zarządzania przedsiębiorstwem.
  • Śledzenie użytkowania aplikacji.
  • Aplikacje zabezpieczające urządzenia (na przykład antywirus, zarządzanie urządzeniami mobilnymi, zapora).
  • Narzędzia związane z siecią (na przykład dostęp zdalny).
  • Aplikacje do przeglądania sieci.
  • Aplikacje operatora, które wymagają korzystania z funkcji VPN w celu świadczenia usług telefonicznych lub łączności.

VPNService nie może być używana do:

  • Zbierania osobistych i wrażliwych danych użytkownika bez wyraźnego ujawnienia i zgody.
  • Przekierowywania lub manipulowania ruchem użytkowników z innych aplikacji na urządzeniu w celu zarabiania.
  • Manipulowania reklamami, które mogą wpłynąć na zarabianie na aplikacjach.

Google aktualizuje również dotychczas obowiązujące wytyczne dotyczące stalkerware o informację na temat flagi "IsMonitoringTool" w przypadku wszystkich uprawnionych aplikacji do monitorowania. Wszystkie aplikacje korzystające z tego narzędzia muszą mieć zamieszczoną informację w swoim opisie w Sklepie Google Play o tym, że mają funkcję monitorowania lub śledzenia.

Jedynymi dopuszczalnymi aplikacjami monitorującymi są te zaprojektowane i sprzedawane wyłącznie w celu monitorowania innej osoby – na przykład dzieci przez ich rodziców lub pracowników przez kierownictwo – pod warunkiem, że w pełni spełniają opisane poniżej wymagania:

  • Nie mogą przedstawiać się jako rozwiązanie do szpiegowania lub tajnego nadzoru.
  • Nie mogą ukrywać ani maskować zachowań związanych ze śledzeniem, ani próbować wprowadzać użytkowników w błąd w odniesieniu do takich funkcji.
  • Muszą przedstawiać użytkownikom stałe powiadomienie przez cały czas, gdy aplikacja jest uruchomiona, oraz unikalną ikonę, która wyraźnie identyfikuje aplikację.
  • Muszą ujawniać funkcje monitorowania lub śledzenia w opisie sklepu Google Play.
  • Aplikacje i informacje o aplikacjach w Google Play nie mogą umożliwiać aktywacji ani uzyskiwania dostępu do funkcji naruszających te warunki, takich jak tworzenie linków do niezgodnego pakietu APK hostowanego poza Google Play.
  • Muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami. Twórca ponosi wyłączną odpowiedzialność za ustalenie legalności swojej aplikacji w docelowym języku.

Ograniczenie dezinformacji medycznej i podszywania się

Google aktualizuje wytyczne dotyczące dezinformacji medycznej i nie zezwala na aplikacje zawierające wprowadzające w błąd stwierdzenia na temat zdrowia, które przeczą obowiązującemu konsensusowi medycznemu lub które mogą doprowadzić do uszczerbku na zdrowiu użytkownika. Firma rozbudowuje również zasady dotyczące podszywania się pod inne osoby, podmioty lub organizacje. Zmiany będą obowiązywać od 31 sierpnia 2022 r.

Za naruszenie zasad dotyczących dezinformacji na temat zdrowia uważa się:

  • Wprowadzające w błąd twierdzenia o szczepionkach, takie jak to, że szczepionki mogą zmieniać czyjeś DNA.
  • Opowiadanie się za szkodliwymi, niezatwierdzonymi zabiegami.
  • Opowiadanie się za innymi szkodliwymi praktykami zdrowotnymi, takimi jak terapia konwersyjna.

Google nie zezwala również na aplikacje, które wprowadzają użytkowników w błąd, podszywając się pod kogoś innego (na przykład innego programistę, firmę, podmiot) lub inną aplikację. Naruszeniem tych zasad będą:

  • Deweloperzy, którzy fałszywie sugerują związek z inną firmą/deweloperem/podmiotem/organizacją.
  • Aplikacje, których ikony i tytuły fałszywie sugerują związek z inną firmą/deweloperem/podmiotem/organizacją.
  • Tytuły i ikony aplikacji, które są tak podobne do istniejących produktów lub usług, że użytkownicy mogą być wprowadzani w błąd.
  • Aplikacje, które fałszywie twierdzą, że są oficjalną aplikacją zarejestrowanego podmiotu. Tytuły takie jak "Justin Bieber Official" nie są dozwolone bez niezbędnych zezwoleń lub praw.
  • Aplikacje, które naruszają Wytyczne dotyczące marki Androida.

Tak potężne zmiany wprowadzanie przez Google w polityce Sklepu Play z pewnością wpłyną na korzyść użytkowników. Rozprawienie się z uciążliwymi reklamami, oprogramowaniem szpiegowskim i dezinformacją przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa powinno sprawić, że korzystanie z aplikacji stanie się dużo bardziej przyjazne w cyfrowej przestrzeni. Więcej szczegółów na temat nadchodzących zmian można sprawdzić w centrum pomocy Google Play.

Konrad Siwik, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
google playbezpieczeństworeklamy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)