UOKiK wymusza zmiany w bankomatach Euronet. Klienci byli narażeni na opłatę

Po tym, jak pojawiły się zarzuty, że operator bankomatów obciąża klientów dodatkowymi opłatami wprowadzając ich w błąd, UOKiK zainterweniował w sprawie interfejsu bankomatów Euronet. Skutkiem są zmiany w menu urządzeń.

Bankomat sieci Euronet
Bankomat sieci Euronet
Źródło zdjęć: © Getty Images | STR
Amanda Grzmiel

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zareagował na skargi dotyczące interfejsu bankomatów Euronet, które mogły wprowadzać klientów w błąd - informuje Bankier.pl. Operator zmienił menu, co skutkowało dodatkowymi opłatami za sprawdzenie salda. Kilka dni temu podobna sytuacja miała miejsce na Węgrzech, gdzie tamtejszy odpowiednik UOKiK przyjrzał się Euronetowi za manipulacje w interfejsie bankomatów. W Polsce pojawiły się zarzuty, że operator bankomatów obciąża klientów dodatkowymi opłatami, co skłoniło Euronet do reakcji na interwencję UOKiK.

Zmiany w menu bankomatów - o jaką opcje chodzi?

Zmiany w menu bankomatów Euronet polegały na tym, że wyświetlały się tylko dwie opcje: "Wypłata gotówki i saldo" oraz "Inne usługi" - podaje serwis Bankier. Problemem było to, że wybranie sprawdzenie salda wiązało się z dodatkowymi kosztami. Klienci, wybierając pierwszą opcję, nieświadomie ponosili dodatkowe koszty.

UOKiK interweniował, co doprowadziło do przywrócenia pierwotnych ustawień menu. Obecnie klienci mogą wybrać samą wypłatę gotówki, sprawdzenie salda lub inne usługi, co eliminuje niechciane opłaty.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Problemy branży bankomatowej

Zmiany wprowadzone przez Euronet były odpowiedzią na problemy z rentownością branży bankomatowej - podaje Bankier, dodając, że stawki za wypłatę gotówki kartą krajową nie zmieniły się od 15 lat, co powoduje, że operatorzy bankomatów ponoszą straty. Na koniec trzeciego kwartału 2024 r. w Polsce działało mniej niż 21 tys. bankomatów, podczas gdy w 2017 r. było ich ponad 23 tys. Spadek liczby urządzeń wynika z malejącej rentowności oraz zmieniających się preferencji klientów, którzy coraz częściej wybierają płatności bezgotówkowe.

Euronet, obecny w Polsce od 30 lat, zarządza siecią ok. 7 tys. bankomatów. Pierwsze urządzenie firmy zainstalowano w 1995 r. w Hotelu Marriot. Mimo trudności, operator stara się dostosować do zmieniających się warunków rynkowych.

Programy

Zobacz więcej
bankomatsprzętbezpieczeństwo

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (8)