Nowy rekordzista – BootChess najlżejszą implementacją szachów w historii
Problematyczną kwestią w historii gier komputerowych w zasadzie od zawsze były wymagania sprzętowe. Zdarzały się przecież przypadki, kiedy premiera długo oczekiwanej produkcji w znacznym stopniu napędzała sprzedaż kart graficznych czy procesorów. Okazuje się jednak, że nawet dziś programiści próbują stworzyć gry, które będą wymagać możliwie jak najmniej zasobów – przykładem może być program grupy Red Sector, która napisała implementację szachów w 487 bajtach.
BootChess, bo tak nazywa się program Red Sector, jest nowym rekordzistą w kategorii najlżejszych implementacji szachów. Dotychczas ten tytuł należał do napisanego w 1983 roku programu 1K ZX Chess. Co ważne, BootChess jest prawdziwie multiplatformowy, można uruchomić go zarówno na Windowsie, jak i Linuksie, OS X i systemach *BSD.
Nowy rekordzista jest przez komentatorów określany mianem wielkiego programistycznego osiągnięcia. Pojawiają się jednak także głosy krytyki – zarzuty dotyczą na przykład braku implementacji roszady, co według niektórych sprawia, że gry nie można nazywać w ogóle szachami. Z drugiej strony roszada została dodana do reguł gry dopiero w XIII wieku w Europie. BootChess nie blokuje również możliwości ruchu króla doprowadzającego do szacha.
Poprzedni rekord należał do 1k ZX Chess przez 32 lata. Nie zapowiada się więc na to, aby BootChess szybko został prześcignięty. Z drugiej strony wystarczy, aby programista zauważył w kodzie choćby najmniejszą okazję do kolejnej optymalizacji i wielkie osiągnięcie jakim jest BootChess zostanie szybko zapomniane. Program można pobrać z serwisu pouët.net.