Numer 815356060. Odbierzesz - możesz mieć kłopoty

Internetowi oszuści coraz częściej działają według bardzo dobrze dopracowanych schematów, chcąc nabrać swoje ofiary. Dokładnie tak jest w przypadku telefonu z numeru 815356060. Lepiej go nie odbieraj, bo możesz mieć kłopoty.

Telefon z banku? Ta rozmowa telefoniczna mogła kosztować naprawdę dużo
Telefon z banku? Ta rozmowa telefoniczna mogła kosztować naprawdę dużo
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Ten, kto śledzi informacje na temat cyberbezpieczeństwa, dobrze zna niektóre metody działania oszustów. Dla osób spoza kręgu zainteresowanych tą tematyką coraz trudniej jest zorientować się, czy mają do czynienia z uczciwą osobą, czy właśnie ktoś stara się je oszukiwać. Dzwoniący z numeru 815356060 starają się zrobić wszystko, by przekonać swoją ofiarę co do swoich rzekomo dobrych intencji.

Jedna z naszych czytelniczek poinformowała nas o podejrzanej rozmowie telefonicznej, którą odbyła w piątek 10 lutego 2023 r. Dzwoniący z numeru 815356060 znał jej imię i nazwisko i przedstawił się jako konsultant PKO Banku Polskiego. Nie miał dobrych wieści.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Konsultant twierdził, że dzwoni w sprawie podejrzanego przelewu na kwotę 600 zł, który miał być wykonany na konto niejakiego Dawida Piekarskiego. Zapytał, czy taki przelew był zlecany, ponieważ został wstrzymany jako płatność, którą system zweryfikował jako próbę oszustwa. Kobieta poinformowała, że nie wykonywała takiego przelewu.

Mówiący z wyraźnym wschodnim akcentem "konsultant banku" poinformował, że w takim razie faktycznie przelew ten był próbą oszustwa i konieczne będzie pobranie aplikacji AnyDesk, dzięki czemu będzie mógł anulować przelew. Nasza czytelniczka zorientowała się w tej chwili, że ma do czynienia z oszustem, który działa według dobrze znanej metody.

Cyberprzestępca, podszywając się pod bank, próbował zdobyć zaufanie kobiety. Propozycja zainstalowania aplikacji takiej jak AnyDesk miała na celu nie ochronę środków, a przejęcie kontroli nad telefonem kobiety w celu opróżnienia jej konta.

W całej tej historii interesujące jest to, że po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy "Dawid Piekarski przelew" można znaleźć całą listę ostrzeżeń przed działaniami oszustów, wykorzystujących podobną metodę. Jak widać, mamy do czynienia z szajką przestępców, która działa według utartego schematu.

W przypadku otrzymania telefonu od rzekomego pracownika banku najlepiej poprosić o jego weryfikację. W przypadku rozmów z konsultantami PKO Banku Polskiego informacje na temat konsultanta pojawią się w aplikacji mobilnej IKO.

Pamiętajmy też, by nie podawać żadnych informacji wrażliwych podczas rozmowy z pracownikami infolinii bankowej. Osoby te nigdy nie będą prosić o podanie pełnego numeru karty płatniczej, kodów autoryzacyjnych, pełnego numeru konta, czy haseł do bankowości internetowej. Zazwyczaj weryfikują naszą tożsamość na podstawie imion rodziców, numeru klienta i naszego imienia i nazwiska.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (98)