Odbierasz telefon? Oszuści czekają na jedno słowo
Odbieranie telefonu w niektórych przypadkach to pierwszy krok do oszustwa. Warto wyrobić sobie pewien nawyk, który może ochronić przed ewentualnymi nieprzyjemnościami. Mowa tutaj o sposobie odbierania połączenia, problematyczna jest fraza "Tak, słucham?", na którą czekają oszuści.
Oto #TopWP. Przypominamy najlepsze materiały ostatnich miesięcy
Chociaż może wydawać się, że sposób odebrania telefonu nie ma nic wpływu, w praktyce jest inaczej. Odbieranie zwrotem "Tak, słucham?" może stać się narzędziem w rękach oszustów. Osoby dzwoniące mogą posiadać wiele informacji o rozmówcy (na przykład w konsekwencji zgody na przetwarzanie danych dla celów marketingowych udzielonej wcześniej) i tak manipulować konwersacją, by później edytować nagranie i wykorzystać wypowiedziane "Tak" w celu zawarcia umowy na odległość, której nie chcemy.
Niewątpliwie sposób wykorzystania słów poza kontekstem nie jest etyczny i chociaż od takiego rodzaju umowy można się odciąć w ciągu 14 dni bez konieczności podawania przyczyny, to jednak jest to zbędny kłopot. Dodatkowo, istnieją sytuacje, kiedy poszkodowany może nie być świadomy, że ktoś próbuje go w ten sposób oszukać i nie podejmie na czas kroków, by wycofać się z niechcianej umowy.
Sposób odbierania telefonu może wpłynąć tylko na jeden z wielu rodzajów ataków, które mogą być realizowane drogą telefoniczną. Warto także pamiętać o innych niebezpiecznych metodach, w tym:
- telefonach od fałszywych bankowców czy doradców finansowych, którzy mogą sugerować instalację dodatkowego oprogramowania,
- krótkich telefonach (celowo niemożliwych do odebrania) z zagranicznych, płatnych numerów, w przypadku których oszuści liczą na połączenie zwrotne, za które zostanie naliczona dodatkowa opłata.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie mów "Tak, słucham?"
Przykładem kłopotliwej sytuacji wynikającej z manipulacji nagraniami jest doświadczenie jednego z naszych czytelników. Po przyjęciu rozmowy ze zwrotem "Tak, słucham?" otrzymał informację o nadchodzącej fakturze, a połączenie zostało zakończone. Takie praktyki nie są oczywiście legalne, ale zmienienie przyzwyczajeń podczas odbierania telefonu i stosowanie wyrażeń takich jak "Halo?" albo "Słucham?" rozwiązuje ten problem – bez nagrania słowa "Tak", oszust nie jest w stanie osiągnąć swojego celu.
Chociaż zastosowanie wymienionych wyżej metod może wydawać się konieczne tylko przy kontaktach z anonimowymi numerami, w praktyce należy pamiętać o spoofingu. Atakujący mogą podszywać się pod inne numery telefonu, co oznacza, że nigdy nie ma całkowitej pewności co do tożsamości dzwoniącego, nawet jeśli jego numer widnieje w naszej książce telefonicznej.