Odebrałeś telefon? Rozłącz się, gdy padną takie słowa

Jeśli obierzesz telefon i usłyszysz, że rozmawiasz z pracownikiem banku, zrób wszystko, żeby pozostać czujnym. Oszuści mogą wykorzystywać tzw. spoofing telefoniczny i podszywać się pod autentycznych pracowników. Będą manipulować rozmową, aby docelowo wyłudzić od ciebie pieniądze z konta.

Uważaj na fałszywych bankowców
Uważaj na fałszywych bankowców
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Rozpoznanie opisywanych prób oszustwa nie jest trudne. Podczas rozmowy wystarczy zwracać uwagę na pewne frazy, które wyraźnie wskazują, że nie masz do czynienia z prawdziwym pracownikiem banku. Celem oszustwa jest wywołanie strachu o finanse i manipulacja rozmową tak, żebyś myślał, że musisz działać szybko, by "chronić" swoje pieniądze. Oszust przedstawi więc "przekonującą" historię dotyczącą rzekomego ataku na konto, przy czym może posługiwać się przynajmniej częściowo zgodnymi danymi.

Oszuści często twierdzą, że konto zablokowało transakcję, ktoś wziął kredyt na twoje dane lub przeprowadzono przelew dużej wartości, co wymaga natychmiastowego działania, aby uratować środki. W stresie można uwierzyć, że podawane informacje są prawdziwe i pod wpływem emocji zacząć wykonywać polecenia "pracwnika" banku, co ma pomóc środkom, ale w praktyce pomoże je wyprowadzić z konta i przelać oszustom.

Zależnie od konkretnego scenariusza, atakujący proszą o podanie loginu i hasła do konta bankowego, przekazywanie kodów weryfikacyjnych z SMS-ów czy instalację programów do zdalnego dostępu na twoim urządzeniu. Aplikacje takie jak AnyDesk czy TeamViewer nie są potrzebne do kontaktu z bankiem, więc jeśli ktokolwiek sugeruje ich instalację - to znak, że masz do czynienia z oszustem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Najlepsza reakcja na takie telefony to ignorowanie wszelkich sugestii i szybkie zakończenie połączenia. Następnie możesz sam skontaktować się z bankiem, żeby potwierdzić, czy rzeczywiście istnieje jakieś zagrożenie dla twoich finansów. Tylko w ten sposób masz pewność, że rozmawiasz z prawdziwym przedstawicielem banku. Dzwoniący mogą podszywać się pod numer infolinii, co jest technicznie możliwe dzięki niedoskonałości zabezpieczeń telefonii VoIP.

Docelowo skuteczny spoofing telefoniczny będzie trudniejszy do wykonania dzięki planom utworzenia wspólnej bazy numerów infolinii, z których nie będą wykonywane połączenia do osób prywatnych. To część ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która przewiduje też wykorzystywanie wzorców fałszywych SMS-ów dzięki zgłoszeniom przesyłanym przez obywateli do CERT Polska na numer 8080.

Programy

Zobacz więcej
bezpieczeństwooszustwo telefonicznespoofing
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (32)