Odwracają się od Netfliksa. Czy czeka to też Polskę?
Netflix nie interesuje młodych użytkowników. Z badania przeprowadzonego na terenie Hiszpanii przez Omdia wynika, że osoby poniżej 25. roku życia wolą inne media internetowe. Czy ten trend dotrze też do Polski?
05.07.2023 | aktual.: 05.07.2023 20:20
Netflix to dla wielu wręcz synonim platformy streamingowej. Serwis cieszy się dużą popularnością m.in. dzięki bogatej bibliotece. Okazuje się jednak, że nie każda grupa wiekowa ceni sobie tę platformę. Z badania przeprowadzonego na terenie Hiszpanii przez Omdia wynika, że użytkownicy poniżej 25. roku życia wcale nie cenią sobie Netfliksa.
W Hiszpanii królem wśród serwisów wideo niewątpliwie jest YouTube. W każdej grupie wiekowej serwis ten jest najchętniej oglądany. Drugie miejsce w każdej z grup zajmuje Free TV. Różnice zaczynają się od trzeciego stopnia podium.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W grupie wiekowej 18-24 lata znalazł się tu TikTok. Z platformy tej korzysta 71 proc. badanych. Wśród starszych użytkowników (w każdej z grup) trzecie miejsce zajmuje Amazon Prime. Czwarte miejsce w najmłodszej spośród rozpatrywanych grup zajmuje Twitch, podczas gdy starsi użytkownicy na tej pozycji stawiają na platformę Netflix.
Dla użytkowników w wieku 18-24 lata stawkę zamyka Amazon Prime, z którego korzysta 54 proc. badanych. W grupach 25-34, 35-44 i 45-54 na piątym miejscu znalazł się TikTok. Najstarsi uczestnicy badania stawiają na RTVE Play.
Młodzi nie chcą oglądać Netfliksa?
Badanie potwierdza zgoła inny gust młodych odbiorców treści. Wysoka popularność TikToka i Twitcha może sugerować, że część z nich woli oglądać treści tworzone przez internetowe osobowości niż profesjonalne filmy lub seriale fabularne czy dokumentalne. Jednocześnie brak Netfliksa w pierwszej piątce może sugerować, że treści na platformie nie spełniają kryteriów najmłodszych użytkowników.
Zobacz także
W Polsce Netflix również traci zainteresowanie. Na razie mówimy o niewielkich zmianach, ale ostatnie badanie potwierdza, że Netflix pierwszy raz spadł z pierwszej pozycji wśród serwisów internetowych, które oglądamy na telewizorach. W maju najpopularniejszym serwisem był YouTube, choć trzeba podkreślić, że wynikało to ze spadku udziału Netfliksa, nie zaś ze wzrostu popularności YouTube.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl