Pięć zasad na Black Friday. Nietypowy poradnik

W poprzednim sezonie zakupowym w Polsce, tylko 56 proc. konsumentów planowało skorzystać z okazji podczas Black Friday i Cyber Monday. W tym roku, mimo że Polacy z pewnością znów skierują swoje kroki do sklepów na świąteczne zakupy, można przewidzieć, że podejdą do planowanych wydatków z większą roztropnością.

Black Friday to wyzwanie także dla sprzedawców
Black Friday to wyzwanie także dla sprzedawców
Źródło zdjęć: © Pixabay
Oskar Ziomek

Ta ostrożność z kolei podkreśla znaczenie bezpiecznych płatności i ochrony przed wyłudzaniem wrażliwych danych klientów w sieci. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę zwyczaje zakupowe konsumentów na polskim rynku. Jak pokazuje raport PayPal e-Commerce Index, aż 67 proc. konsumentów w Polsce dokonuje co najmniej jednej, a średnio nawet czterech transakcji online tygodniowo.

Należy jednak pamiętać, że oszuści internetowi nie śpią - zwłaszcza w okresie przedświątecznym. To nie tylko czas okazji i wyprzedaży, ale także okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców, którzy wyłudzają dane osobowe i płatnicze w sieci. Wraz z rosnącą popularnością kanałów i komunikacji online wśród konsumentów, cyberprzestępcy nie próżnują, stale zwiększając skalę oszustw, które dotykają nie tylko klientów, ale także sprzedawców.

Zgodnie z danymi Statista i Juniper Research, firmy na całym świecie odnotowały w ubiegłym roku średnie straty w wysokości 41 miliardów dolarów z powodu nieuczciwych transakcji. Autorzy tego samego raportu przewidują, że w tym roku suma ta wyniesie 48 miliardów dolarów, co świadczy o silnej tendencji wzrostowej. Firmy prowadzące sprzedaż międzynarodową są szczególnie narażone na internetowe oszustwa. Dla nich kwestie bezpieczeństwa i ochrony swoich sklepów oraz klientów muszą być absolutnym priorytetem.

"W erze cyfrowej firmy muszą zachować czujność, zdając sobie sprawę, że krajobraz cyberzagrożeń stale się zmienia. Każdy sprzedawca wie, że pojedyncze naruszenie może zagrozić wieloletniemu zaufaniu i ciężkiej pracy. Nie chodzi tylko o straty finansowe, ale także o utratę reputacji marki, którą trudno naprawić. Priorytetowe traktowanie bezpieczeństwa nie jest wyborem - to odpowiedzialność, jaką sprzedawcy są winni swoim klientom. Na szczęście nie muszą tego robić sami, ponieważ na rynku są partnerzy, którzy chętnie ich w tym wesprą" – mówi Efi Dahan, wiceprezydent i dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią i Izrael.

Przygotuj sklep internetowy na Black Friday (i nie tylko)

Oto kilka prostych kroków, które mogą pomóc przygotować sklep internetowy na gorączkę świątecznych zakupów i ochronić siebie oraz konsumentów przed oszustwami i innymi cyberzagrożeniami:

  1. Bądź czujny: monitoruj nietypowe zachowania. Wielokrotne zamówienia tego samego produktu lub różne zamówienia wysyłane na jeden adres mogą być sygnałem ostrzegawczym. Podobnie wielokrotne próby odzyskania hasła lub logowanie z innych lokalizacji, również powinny zwrócić Twoją uwagę.
  2. Używaj tylko bezpiecznego oprogramowania: aktualizuj zapory sieciowe, systemy zarządzania treścią (CMS) i inne elementy oprogramowania. Korzystanie z najnowszych wersji oprogramowania, wzmocnionych aktualnymi łatkami bezpieczeństwa, to Twoja pierwsza linia obrony przed cyberzagrożeniami.
  3. Postaw na zaufane metody płatności: naturalnym wyborem zarówno dla krajowych, jak i międzynarodowych klientów, jest korzystanie ze znanych i zaufanych metod płatności, rzadziej zaś sięganie po podejrzane lub nieznane rozwiązania. Takie zachowanie może często wpływać na ich decyzje zakupowe w konkretnych sklepach internetowych. W przypadku zagranicznych klientów pomocne może być włączenie powszechnie uznanych rozwiązań płatniczych.
  4. Edukuj swoich klientów: upewnij się, że twoi konsumenci są świadomi najlepszych praktyk w zakresie bezpiecznych zakupów online, takich jak używanie unikalnych i złożonych haseł, korzystanie z zaufanych metod płatności, uwierzytelnianie dwuskładnikowe i inne sposoby zachowania bezpieczeństwa i czujności w coraz bardziej złożonym cyfrowym świecie.
  5. Zapobiegaj oszustwom związanym z obciążeniami zwrotnymi: dochodzi do nich, gdy kwestionowana transakcja jest rozstrzygana na korzyść posiadacza karty. Jeśli instytucja finansowa posiadacza karty uzna niezgodność, cofnie transakcję, odzyskując pieniądze od sprzedawcy i zwracając je klientowi. Jest to powszechny koszt operacji biznesowych. Podczas gdy wiele obciążeń zwrotnych jest uzasadnionych, inne mogą być wynikiem oszustw. Rozwiązania ochronne mogą pomóc sprzedawcom automatycznie zarządzać obciążeniami zwrotnymi, odzyskując czas i pieniądze. Firmy powinny wdrożyć silne metody weryfikacji, które mogą sprawdzić, czy informacje rozliczeniowe wprowadzone przez klienta są zgodne z informacjami rozliczeniowymi zapisanymi w pliku u wystawcy.

Programy

Zobacz więcej
internetbezpieczeństwoblack friday
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)