PKO BP wysyła ważny komunikat. Dotyczy wszystkich klientów
PKO Bank Polski wysyła do swoich klientów ważny e-mail, który każdy klient - w praktyce nie tylko tego banku - powinien wziąć sobie do serca. PKO przypomina, jak działają internetowi oszuści i że ich głównym celem jest wzbudzenie szeroko rozumianego niepokoju.
PKO BP zwraca uwagę na najpopularniejsze oszustwa bankowe i wysyła do klientów mailing, w którym tłumaczy jak działają przestępcy. Przypomina, że otrzymywane e-maile, SMS-y lub połączenia telefoniczne mają wspólny cel - wywołanie niepokoju, poczucia obowiązku lub zainteresowania niebywałą okazją. Chodzi na przykład o informacje o rzekomej blokadzie konta, wezwaniu do zmyślonej zapłaty czy "okazjach inwestycyjnych", przez które w praktyce można tylko stracić pieniądze.
PKO BP przypomina, by stosować kilka podstawowych zasad, aby nie paść ofiarą oszustwa, a w praktyce ochronić tym samym środki na swoim koncie. Bankowcy proponują stosować się do pięciu głównych zasad:
- Nie działać po wpływem emocji i weryfikować otrzymywane wiadomości,
- Uważać zwłaszcza, gdy rozmówca próbuje wywrzeć presję czasu (sugerując m.in. konieczność szybkiej instalacji jakiejś aplikacji czy wykonania przelewu),
- Zwracać uwagę na literówki w adresie nadawcy e-maila oraz w adresie stron i pamiętać, że oszuści mogą stosować spoofing telefoniczny,
- Wychwytywać błędy ortograficzne i językowe - mogą sugerować masową wysyłkę fałszywych wiadomości w wielu krajach przez generator w kilku językach,
- Analizować sposób prowadzenia rozmowy z dzwoniącym - bezosobowe powitanie może sugerować, że nadawca w praktyce nie wie, z kim rozmawia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
By zachować ostrożność w sieci, co do zasady należy z ostrożnością podchodzić do wszelkich nieznanych linków i załączników, których najlepiej jest nie klikać i nie pobierać. Docelowo można bowiem w ten sposób zainfekować komputer, co może pozwolić atakującym przejąć dane logowania do bankowości elektronicznej oraz inne dane. W przypadku odebrania połączenia telefonicznego od teoretycznego pracownika bankowego, najlepiej zastosować polecaną przez CBZC zasadę 30 sekund.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl