Policja ostrzega. Tak działają oszuści
Dolnośląska policja apeluje do obywateli o zachowywanie ostrożności. Jak czytamy w komunikacie, w ostatnim czasie mamy do czynienia z coraz większą liczbą przypadków spoofingu, czyli podszywania się pod określone instytucje. Nieuwaga może słono kosztować.
30.10.2023 12:54
Cyberprzestępcy wciąż są aktywni i wciąż są groźni. Policja Dolnośląska ostrzega przed spoofingiem - dobrze znaną od lat metodą działania przestępców, która dzięki ich nowym sztuczkom stale pozostaje skuteczna. Z informacji podanej przez policję wynika, że często wykorzystywanym motywem oszustów jest podszywanie się pod pracowników banków.
Spoofing telefoniczny polega najczęściej na podszywaniu się pod pracowników określonych instytucji w celu zmanipulowania swojej potencjalnej ofiary. W jej telefonie zamiast autentycznego numeru oszustów wyświetla się numer, pod który podszywa się dzwoniący. Stąd niedaleka droga do tragedii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spoofing telefoniczny. Tak Polacy tracą pieniądze
Policja opisuje typowy schemat oszustwa z wykorzystaniem spoofingu. Na telefon stacjonarny dzwoni w takiej sytuacji oszust, który podszywa się pod pracownika działu bezpieczeństwa banku. W trakcie rozmowy pyta się, czy z danego konta realizowany był przelew. Po zaprzeczeniu rozmowa się kończy.
Po jakimś czasie wykonywany jest drugi telefon. Tym razem oszust informuje, że doszło do włamania na konto. W związku z tym pieniądze należy zabezpieczyć, przelewając je na bezpieczny rachunek bankowy. W rzeczywistości pieniądze trafiają do oszustów. Po wykonaniu przelewu kontakt z nimi urywa się.
Apel policji. Chodzi o bezpieczeństwo
Policja przypomina o kilku zasadach, które pomogą nam uchronić nasz majątek. Przede wszystkim należy zachować ostrożność w sieci, szczególnie wówczas, gdy chodzi o pieniądze i dane osobowe. Zawsze, gdy nieznana osoba prosi nas o wykonanie przelewu, powinniśmy liczyć się z tym, że może być to próba oszustwa. Powinniśmy weryfikować wiarygodność osoby, która prosi nas o przysługę, nawet jeśli jest to nasz bliski znajomy.
Nie powinniśmy nikomu przekazywać żadnych danych dostępowych do bankowości elektronicznej - loginu, hasła, danych karty płatniczej czy tokenów SMS. Nikt nie powinien prosić o takie dane.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl