Policja przypomina o zagrożeniu. Zaczyna się od telefonu

Policja ostrzega o spoofingu telefonicznym, który jest jednym z głównych zagrożeń związanych z bankowością elektroniczną. To element kampanii "Bankowcy dla CyberEdukacji", w ramach której klienci ostrzegani są o popularnych metodach przestępców, które prowadzą do utraty pieniędzy.

Policja przypomina o spoofingu telefonicznym
Policja przypomina o spoofingu telefonicznym
Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Oskar Ziomek

Spoofing telefoniczny to zagrożenie, które jest dobrze znane od lat. Oszuści wykorzystują niedoskonałość zabezpieczeń technologii VoIP i dzwonią do losowych osób, próbując podszyć się pod konsultantów bankowych lub doradców finansowych. Problem jest poważny, bo na ekranie telefonu potencjalnej ofiary wyświetli się wówczas autentyczny numer infolinii banku.

Dodatkowe zagrożenie to zapisany numer w książce adresowej - wówczas na ekranie może pojawić się po prostu nazwa banku. Nieświadomi zagrożenia klienci, odbierając rozmowę mogą machinalnie uznać, że dzwoniący to faktycznie pracownik danego banku.

W rzeczywistości jest to oszust, który odgrywa jedynie swoją rolę - próbuje skłonić ofiarę do przelania środków na "konto techniczne" czy zainstalowania w komputerze dodatkowego oprogramowania (da to atakującemu zdalny dostęp do urządzenia). Obydwa te ruchy to otwieranie drogi do kradzieży pieniędzy z konta bankowego ofiary.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak przypominają bankowcy i Policja, kluczowe jest zachowanie ostrożności i przestrzeganie kilku zasad, by nie paść ofiarą takiego ataku. Najważniejsze jest, aby:

  • nie podawać przez telefon danych logowania,
  • nie działać pod presją czasu,
  • zdawać sobie sprawę, że oszust podający się za bankowca będzie celowo wywoływać skrajne emocje i strach (o swoje środki), manipulując rozmową,
  • dzwonić we własnym zakresie na infolinię banku w razie jakichkolwiek wątpliwości.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (29)