Rynkowa przewaga Windows PC nad sprzętem Apple'a drastycznie się kurczy

Spośród wszystkich producentów komputerów, na kryzysie rynku PCnajwięcej skorzystało Apple. To zasługa dwóch czynników: relatywnieniższym spadkom sprzedaży Maków w porównaniu do spadków sprzedażypecetów, oraz rosnącej popularności urządzeń przenośnych, wśródktórych zarówno iPhone jak i iPad zajmują poczesne miejsce. Ktojednak mógłby jeszcze kilka lat temu spodziewać się tego, że sprzętApple'a stanie się niemal równie popularny jak Windows PC? Horace Dediu, analityk firmy Asymco, przygotował na podstawiekompilacji danych zebranych przez Gartnera interesującezestawienie sprzedaży sprzętu z Windows i systemami Apple'a.Liczba pecetów sprzedanych w 2013 roku wyniosła 309 mln, o 28 mlnmniej niż rok wcześniej. W tym okresie liczba sprzedanych Makówwyniosła 16,4 mln, o 600 tys. mniej niż w 2012. Oznacza to, że w 2013roku na każdego Maka przypadało 18,8 komputerów Windows PC, podczasgdy jeszcze rok wcześniej pecetów było 19,8 razy więcej. Te liczby nie szokują, w zasadzie są zgodne z intuicją, choć i tuwidać, jak bardzo rola Apple'a na rynku komputerów osobistychwzrosła. W 2004 roku, u szczytu potęgi Windows PC, na każdego Makaprzypadało 56 pecetów. Mimo zepchnięcia na margines, Apple wciążjednak było w stanie rozwijać zarówno swój ekosystem oprogramowania,jak i pracować nad innowacyjnymi produktami, które zmieniłycałkowicie postać rzeczy. [img=apple-to-pc][join][img=androidsharemarket]Apple nie tyle bowiem wykorzystało, co zapoczątkowało mobilnyzwrot w branży IT. Niespełna sześć lat po premierze pierwszegoiPhone'a, liczba sprzedawanych urządzeń z Cupertino niemal zrównałasię z liczbą sprzedanych pecetów. W ciągu 2013 roku Apple dostarczyłona rynek 260 mln Maków, iPadów i iPhone'ów, zwiększając łączną liczbęużytkowników swojego sprzętu do ponad 550 mln. Oznacza to, że dziś nakażde urządzenie z Jabłkiem na obudowie przypada zaledwie 1,18Windows PC – a jak przewiduje Dediu, w 2014 roku stosunekiOS+OS X do Windows wyrówna się.Analityk przekonany jest, że sama możliwość zaistnienia takiejsytuacji to przede wszystkim efekt kompletnej zmiany struktury rynkukomputerowego, przeniesienia środka ciężkości na na indywidualnegokonsumenta. W minionym stuleciu decydentów było niewielu. Platformakomputerowa mogła osiągnąć sukces, jeśli jej producent przekonałkilkuset szefów największych firm. Do tego wystarczyło uzyskać wpływyw instytucjach rządowych – i rynek był ustalony, standaryzacjawokół wybranego produktu oznaczała, że użytkownik indywidualny mógłwybrać jedynie między mniej bądź bardziej beżowym komputerem. Obecnie decydentów są miliardy, a ich decyzje zakupowe podejmowanesą znacznie łatwiej i szybciej, niż decyzje szefów wydziałów ITdużych firm, planujących swoją infrastrukturę informatyczną na latado przodu. To konsumenci przewodzą w innowacjach, to oni wybierająnowoczesne ultrabooki i tablety, podczas gdy firmy wciąż wciskająswoim pracownikom klasyczne, ciężkie laptopy. Taki stan rzeczy jestwręcz wymarzony dla Apple'a – może i konsument indywidualnyjest sterowany kaprysami, modami i zachciankami, ale z drugiej stronyto on najlepiej wie, czego chce, bo sam będzie z tego korzystał. Stądteż ponad pół miliarda lojalnych, zamożnych klientów Apple'a to niekoniec – Dediu przewiduje, że w erze komputerów naprawdęosobistych, pozycja giganta z Cupertino może tylko rosnąć.I trudno byłoby się z Dediu nie zgodzić, gdyby nie pojawienie sięw tej grze trzeciego gracza, którego pominąć już nie sposób. Podczasgdy Apple w 2013 roku dostarczyło na rynek 260 mln swoich urządzeń,liczne grono producentów sprzętu z Androidem dostarczyło niemal 878mln swoich produktów – nie tylko już telefonów, ale i tabletówczy urządzeń hybrydowych. Prognozy sprzedaży Androida na 2014 i 2015rok oszałamiają: według Gartnera na rynku znaleźć się ma odpowiednio1,1 mld i 1,25 mld urządzeń z systemem Google'a. W pewnym momenciejednak i rynek mobilny się nasyci, a wzrosty zaczną dokonywać się jużtylko kosztem konkurencji. Kluczowe pytanie, jakie się w tej sytuacjiwyłania, brzmi: kto od Androida ucierpi bardziej – ekosystemApple'a czy Windows?

Rynkowa przewaga Windows PC nad sprzętem Apple'a drastycznie się kurczy

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (53)