Santander apeluje do Polaków. Chodzi o BLIKA

Santander Bank Polska opublikował komunikat, który dotyczy każdego, nie tylko klientów tego banku. Chodzi o ostrożność podczas korzystania z kodów BLIK, a dokładniej – w udostępnianiu ich znajomym.

bank santander
bank santander
Źródło zdjęć: © money.pl | Rafał Parczewski

Oszustwa z wykorzystaniem BLIKA to jeden z często wykorzystywanych przez oszustów sposobów na dobranie się do cudzych pieniędzy. Santander Bank Polska apeluje, by zachować ostrożność w takich sytuacjach.

Jeden ze scenariuszy, które oszuści wykorzystują, by okraść nieświadome ofiary, zakłada wykradnięcie konta w medium społecznościowym oraz skorzystanie z BLIKA. Jak czytamy w komunikacie Santander Banku Polska – najważniejsze jest upewnienie się, z kim "BLIKUJEMY", czyli zweryfikowanie tożsamości osoby, która prosi nas o pożyczkę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Oszustwo z wykorzystaniem kodu BLIK

Nawet jeśli o kod BLIK lub przekaz środków na telefon prosi nas dobry znajomy, powinniśmy być czujni. Należy zweryfikować, kto jest po drugiej stronie. W takiej sytuacji najlepiej zadzwonić i w trakcie rozmowy zweryfikować, czy prośba faktycznie pochodzi od naszego znajomego, czy jednak ktoś ukradł mu konto.

Jeśli nie jesteśmy w stanie zweryfikować tożsamości osoby proszącej o pożyczkę, powinniśmy prośbę zignorować. Jest duże prawdopodobieństwo, że to cyberprzestępca przejął konto naszego znajomego i próbuje za jego pośrednictwem dokonać oszustwa. W apelu banku Santander czytamy, by nie ulegać presji i nie przekazywać pieniędzy, dopóki nie będziemy w stu procentach pewni, kto nas o nie prosi.

Santander ostrzega

Poza przejmowaniem kont w serwisach społecznościowych oszuści stosują też inną metodę w celu skradzenia pieniędzy z wykorzystaniem kodu BLIK. Czasem udają sprzedawców i proszą o kod, licząc na to, że kupujący nie jest do końca świadomy, jak w rzeczywistości powinna przebiegać transakcja.

Sposobem na ochronę oszczędności może być wykorzystywanie oficjalnych metod płatności, dostępnych w danym serwisie. Santander zaleca unikanie płacenia bezpośrednio innemu użytkownikowi.

Dobrym nawykiem jest też czytanie powiadomień w aplikacji bankowości mobilnej. Na podsumowaniu możemy sprawdzić kwotę, którą autoryzujemy, a także dane punktu – sklepu lub bankomatu, z którego korzysta osoba po drugiej stronie.

Policjant lub pracownik banku prosi o wpłatę we wpłatomacie? To oszust

Santander przestrzega też przed kolejną techniką internetowych oszustów. Tym razem chodzi o podszywanie się pod kogoś o dużym autorytecie, na przykład policjanta czy pracownika banku. Osoby takie miałyby prosić o wpłatę gotówki we wpłatomacie z wykorzystaniem kodu BLIK w celu "ochrony środków". W rzeczywistości jest to oszustwa, a taka wpłata to prezent dla złodziei.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (22)