Santander Bank opublikował komunikat. Wiadomość dla klientów
Santander Bank Polska opublikował ważny komunikat. Ostrzega klientów przed nieuczciwymi sprzedawcami w sieci. Jako przykład podaje prośby o uregulowanie rzekomej niedopłaty lub konieczność kliknięcia linku, który skieruje na fałszywą stronę. Zwykle wszystko zaczyna się od SMS-a.
Santander Bank Polska ostrzega przed internetowymi oszustami, którzy chętnie wcielają się w rolę fałszywych sprzedających. Co do zasady próbują przedstawić ofierze wiarygodnie brzmiącą historię, by ukryć jej czujność i nakłonić na przykład do kliknięcia linku lub podania danych, które w ogóle nie są potrzebne do zrealizowania danego etapu zamówienia - na przykład do "otrzymania zapłaty" za towar.
Aby uniknąć problemów, w praktyce wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa. Santander Bank Polska sugeruje, aby przede wszystkim:
- nie klikać linków w SMS-ach, e-mailach oraz mediach społecznościowych, jeśli co do ich wiarygodności pojawiają się jakiekolwiek wątpliwości,
- nie podawać danych na podejrzanych stronach internetowych. Autentyczne można rozpoznać między innymi po adresie URL,
- uważać na osoby, które mogą podszywać się w mediach społecznościowych pod znajomych i oczekiwać wsparcia finansowego w podbramkowej sytuacji, prosząc na przykład o kod Blik.
Phishing to jedno z najczęstszych zagrożeń czyhających na użytkowników internetu. Oszuści potrafią podszywać się pod znane instytucje, aby wyłudzić dane osobowe lub finansowe. Kluczowymi zasadami ochrony przed takim zagrożeniem jest weryfikacja źródeł informacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zawsze warto zachować ostrożność przy wiadomościach sugerujących odbiór nagrody czy pilną konieczność opłaty — najczęściej są one próbą wyłudzenia. Bankowcy radzą także stosowanie silnych, unikalnych haseł oraz dwustopniowego uwierzytelniania na różnych platformach, by dodatkowo zabezpieczyć swoje dane.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl