Dostałeś już taki SMS? W takim razie rachunek za telefon cię zrujnuje
W świecie wirtualnym łatwo dać się oszukać. Ludzie chętni na podprowadzenie naszych pieniędzy wykorzystują różne metody, od podszywania się pod banki, po dystrybucję szkodliwego oprogramowania. Niektórzy decydują się na wysyłanie podejrzanych SMS-ów.
Przyzwyczailiśmy się już do otrzymywania różnych podejrzanych wiadomości SMS. Niektóre z nich są próbą jawnego oszustwa. Cyberprzestępcy rozsyłają masowo SMS-y wraz z linkiem do strony, na której chcą wyłudzić nasze dane do bankowości internetowej. Pieniądze można stracić też w inny sposób, o czym przekonała się nasza czytelniczka.
Pani Elżbieta otrzymała wiadomość z numeru 79997, w której mogła przeczytać, że dla jej numeru aktywowany został serwis z ogłoszeniami. Z tego względu abonent miał otrzymywać SMS-y ze zdjęciami i filmami. Na końcu wiadomości padło pytanie, czy nasza czytelniczka wyraża chęć na otrzymywanie takich treści, na które miała odpowiedzieć "TAK" lub "NIE".
Pani Elżbieta niestety dała się nabrać na sztuczkę nadawcy i odpisała na przesłaną wiadomość. To rozpoczęło lawinę kolejnych wiadomości, na które nasza czytelniczka również odpisywała, chcąc zrezygnować z przesłanej oferty.
Każda z przesłanych odpowiedzi wiązała się jednak z naliczeniem kosztów, o których czytamy na końcu wiadomości. Pojedynczy SMS wysłany na numer 79997 kosztował 11,07 zł. Były to tak zwane wiadomości premium.
Wiadomości premium - jak się chronić
Istnieje bardzo prosty sposób, by uchronić się przed sytuacją podobną do tej, która spotkała panią Elżbietę. Każdy operator sieci komórkowej oferuje możliwość ograniczenia naliczania opłat za wiadomości premium. Możliwe jest wybranie jednego z dwóch rozwiązań lub zastosowania obu na raz.
Pierwszą kwestią, którą można ustalić z operatorem, jest maksymalna wartość pojedynczego SMS-a premium. Tę można ustalić na przykład na 4 złote, co oznacza, że w przypadku wysłania wiadomości o wyższym koszcie, usługa nie zostanie aktywowana, a opłata nie będzie naliczona.
Druga z możliwości, które udostępniono abonentom, to ograniczenie miesięcznej kwoty możliwej do wykorzystania w ramach wiadomości premium. Domyślny limit w większości przypadków to 35 zł, ale nie ma problemów, by ograniczyć go nawet do 0 zł, w zależności od potrzeb klienta i stopnia naszej ostrożności.
O tym, w jaki sposób możecie ograniczyć możliwości dotyczące usług premium, dowiecie się u własnego operatora. Procedura może wyglądać nieco inaczej w zależności od firmy świadczącej usługi, ale prawdopodobnie najłatwiej będzie załatwić tę sprawę, odwiedzając punkt obsługi klienta.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl