Spędzamy tam najwięcej wolnego czasu. Zgadniesz, gdzie?

Z raportu Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" wynika, że jesteśmy bardzo mocno przywiązani do mediów społecznościowych. Blisko połowa badanych przyznaje, że poświęca im najwięcej wolnego czasu w ciągu dnia.

Smartfon towarzyszy nam w każdej chwili. Telefon czasem warto odłożyć
Smartfon towarzyszy nam w każdej chwili. Telefon czasem warto odłożyć
Źródło zdjęć: © Pixabay
oprac. KLT

18.04.2024 | aktual.: 19.04.2024 20:17

Raport Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" wykazuje, że 49 proc. Polaków przyznaje, iż najwięcej swojego wolnego czasu spędza na korzystaniu z mediów społecznościowych. Wśród tych platform, największą popularnością cieszą się Facebook - wskazało go 98 proc. - oraz YouTube (96 proc.) i Instagram (94 proc.). Jeśli chodzi o komunikatory, najbardziej znane są Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.).

Autorzy raportu zauważają, że media społecznościowe pełnią wiele funkcji, takich jak rozrywka, edukacja, a także umożliwiają dzielenie się swoim życiem z innymi. Badanie pokazało, że 90 proc. użytkowników internetu w wolnym czasie korzysta z YouTube. "Facebook jest drugą najpopularniejszą platformą, z 83 proc. respondentów, którzy go wskazują. Natomiast na Instagramie wolny czas spędza prawie 55 proc. badanych" - wymienił Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku, cytowany w informacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ulubione media społecznościowe zależą od wieku

Raport zwraca uwagę, że wybór ulubionego medium społecznościowego zależy od wieku. Wyjątkiem jest YouTube, który w tym badaniu rozpatrywano jako medium społecznościowe, a nie platformę streamingową. Jest to serwis najpopularniejszy we wszystkich grupach wiekowych - "zarówno 18-, 29-latkowie, trzydziestolatkowie, czterdziestolatkowie, pięćdziesięciolatkowie, jak i osoby powyżej 60. roku życia korzystają z tej platformy" - podkreślono w raporcie.

Badanie zauważa, że popularność poszczególnych mediów społecznościowych spada wraz z wiekiem. "Najlepszym przykładem jest TikTok oraz Snapchat, które są najpopularniejsze wśród młodych ludzi. Z TikToka korzysta 68 proc. 18-29 latków, a tylko 25 proc. seniorów. W przypadku Snapchata – 60 proc. najmłodszych badanych spędza na nim swój wolny czas" - zauważono. Według badania, odsetek ten spada wraz z wiekiem. "Co ciekawe, co trzeci respondent badania korzysta z portalu LinkedIn, służącego do kontaktów biznesowych (35 proc.)" - podkreślono w raporcie.

Autorzy raportu zauważyli również, że respondenci w każdej grupie wiekowej najchętniej w wolnym czasie rozmawiają na Messengerze – na tę odpowiedź wskazało 84 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym komunikatorem jest WhatsApp – korzysta z niego ponad 3/4 Polaków, a najchętniej trzydziestolatkowie (81 proc.).

Discord - platforma młodych

Raport Santander Consumer Banku wskazał też, że wśród 18-29-latków popularnym komunikatorem jest Discord – korzysta z niego 60 proc. ankietowanych z tej grupy. Odsetek ten spada wraz z wiekiem aż do 0 proc. wśród seniorów. "Odwrotna tendencja przedstawia się w przypadku komunikatora Signal. Wśród najmłodszej grupy korzysta z niego tylko 26 proc., 27 proc. trzydziesto- i pięćdziesięciolatków, 35 proc. czterdziestolatków i aż 60 proc. osób powyżej 60. roku życia" - dodali autorzy raportu.

W raporcie wskazano, że nowe formy komunikacji, takie jak chatboty, są wykorzystywane zazwyczaj na stronach firmowych, aby klienci mogli zawsze uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. "Chatboty są cały czas rozwijane i jak podają dane Santander Consumer Banku, 27 proc. Polaków miało z nimi kontakt w ciągu ostatniego roku. Wśród nich 4 na 10 osób zadeklarowało, że ocenia to doświadczenie jako dobre lub bardzo dobre" - poinformowano.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu w liczbie 1 tys. osób.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)