Sprzęt, na który narzekamy w sieci. Niespodziewani liderzy
Kupujesz nowy sprzęt za kilkaset czy kilka tysięcy złotych, a po kilku godzinach użytkowania pojawiają się problemy. Gorycz rozsadza się od środka, więc dajesz upust niezadowoleniu na Twitterze. Brzmi znajomo? Sprawdź, na co narzekano najczęściej.
07.04.2022 | aktual.: 07.04.2022 18:03
Kto nie lubi momentu, w którym odpakowuje nowy sprzęt po raz pierwszy? Satysfakcja związana ze zrywaniem folii i zapach nowej elektroniki za każdym razem są przyjemne. Często zdarza się jednak, że po kilku godzinach czy dniach zaczynamy zauważać, że ten nowy telefon wcale nie jest tak idealny, komputer czasem działa zbyt wolno, a słuchawki bezprzewodowe tracą łączność.
Opinie użytkowników są dla wielu z nas kluczowym czynnikiem podczas podejmowania decyzji zakupowych. Zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Sporo można dowiedzieć się bezpośrednio od społeczności związanej z jakimś urządzeniem. Zespół Electronics Hub przygotował listę urządzeń, na które narzekamy najczęściej.
Na te sprzęty marudzimy najczęściej
Aby wytypować odpowiednie urządzenia, zebrano informacje na temat najlepiej sprzedających się sprzętów w swoich kategoriach. Następnie zbadano 344105 tweetów, które zawierały wypowiedzi o danym produkcie. W ten sposób powstał ranking zawierający listę urządzeń, na które narzekano najczęściej w kategoriach: telefon komórkowy, elektronika ubieralna, smart home, konsola, aparat i kamera, tablet, laptop, słuchawki.
Co ciekawe, tweety często nie dotyczyły samych wad urządzeń, a doświadczeń z jego użytkowania. Szeran Millo, dyrektor generalny agencji UX Symetria, zauważa, że błędy popełnia się na poziomie projektowania UX. Klienci często narzekają na tak drobne problemy jak na przykład niewłaściwie umieszczone przyciski.
Ranking sprzętów z największą liczbą negatywnych tweetów
- Telefon komórkowy - Google Pixel 6, (27,2 proc. negatywnych tweetów)
- Elektronika ubieralna - Fitbit Charge 4, (31,4 proc. negatywnych tweetów)
- Smart Home - Philips Hue Bridge, (42,7 proc. negatywnych tweetów)
- Konsola - Microsoft Xbox Series X, (12,5 proc.negatywnych tweetów)
- Aparat i kamera - GoPro Hero8 Black, (8,6 proc. negatywnych tweetów)
- Tablet - Apple iPad 6 gen., (33,3 proc. negatywnych tweetów)
- Laptop - HP Laptop, (29,1 proc. negatywnych tweetów)
- Słuchawki - Realme Earbuds, (33,8 proc. negatywnych tweetów).
Nie wszystkie negatywne tweety były związane z problemami z korzystaniem z danego urządzenia. Szeran Millo zauważa, że klienci są dziś wymagający i narzekają na wiele aspektów. Przykładem może być obecność aż ośmiu modeli iPhone'a wśród dziesięciu najczęściej krytykowanych smartfonów.
- Nie musi to oznaczać, że te produkty są tak złe, jak chcieliby tego przeciwnicy firmy z Cupertino. Niemal w każdej kategorii konsumenckiego IT, Apple posiada swojego silnego reprezentanta, i w wielu z nich jest też liderem sprzedaży, bądź jednym z dominatorów rynkowych. Osiąga to, niejednokrotnie oferując gorzej wyposażony sprzęt - mówi CEO Symetrii.
- W przeszłości Apple budowało swój wizerunek technologicznego rewolucjonisty, składało obietnicę dostarczenia sprzętu innego niż wszystko, co oferowała konkurencja. Dziś polityka firmy jest o wiele bardziej zachowawcza, zarówno w kwestii wizerunku, jak i oferowanych produktów. Koncern przestał wyznaczać standardy, ryzykować, co może powodować zawód klientów - dodaje.
Podobnie wyglądała sytuacja w przypadku Xboxa Series X, na którego narzekano nader często. W tym przypadku klienci narzekali na fakt, że przypomina on lodówkę, ale także na to, że sprzęt nie był dostępny w sklepach, więc nie dało się go zakupić.