Telefon z PKO BP? Lepiej sprawdź dwa razy
Podszywanie się pod banki to jedna z najczęściej spotykanych metod oszustw internetowych i telefonicznych. Przed takim działaniem trudno się bronić, a i zapobieganie im jest w zasadzie niemożliwe. Dlatego ważne jest, by uważać na to, jakie dane podaje się rozmówcom.
27.01.2024 07:02
Cyberprzestępcy nagminnie podszywają się pod banki. Próbują w ten sposób wzbudzać zaufanie u swoich potencjalnych ofiar, a także nakłonić je do dzielenia się z danymi, które mogą być szczególnie cenne. Pozyskane w ten sposób informacje na temat karty płatniczej czy bankowości internetowej mogą posłużyć oszustom do przejęcia dostępnych na naszym koncie środków.
CyberRescue informuje, że w ostatnim czasie szczególnie często spotyka się z oszustami, gdzie przestępcy próbują podszywać się pod pracowników banku PKO BP. Klienci instytucji powinni mieć na uwadze, że oszuści prowadzą tego rodzaju kampanię i wykazywać się szczególną ostrożnością podczas rozmów z rzekomymi konsultantami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- W ostatnim czasie nasi Klienci ponownie zgłaszają nam oszustwa związane z jednym z polskich banków. Podczas połączenia dostają oni informację o tym, że złożyli wniosek kredytowy i niezbędne jest podanie dodatkowych danych. Nie wiesz nic o żadnym kredycie? Nie masz konta w tej instytucji? Nic nie szkodzi! Oszuści wymagają podania, do jakiego banku należysz. Po zakończeniu połączenia zadzwoni "konsultant" z Twojej placówki i poprosi o podanie danych identyfikacyjnych, a także obieca zgłoszenie sprawy na policję – informuje Elwira Charmuszko, młodszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa CyberRescue.
Nie podawaj danych przez telefon
Należy pamiętać, że pracownicy banków nie proszą swoich klientów o podawanie zbyt wielu danych przez telefon. Nigdy nie zażądają przekazania hasła czy innych poufnych informacji, takich jak pełne dane karty płatniczej.
Oszuści często starają się wzbudzić zaufanie, podając nasze imię i nazwisko, a nawet adres zamieszkania. CyberRescue ostrzega, by w przypadku otrzymania telefonu o rzekomym zaciągnięciu kredytu na "nasze" konto, powinniśmy rozłączyć się i zadzwonić na infolinię banku, korzystając z ręcznie wpisanego numeru telefonu ze strony internetowej instytucji. Warto to zrobić, nawet jeśli widzimy, że oszust dzwoni do nas z oficjalnego numeru banku. Działanie to jest możliwe dzięki metodzie znanej jako spoofing.
Co to jest spoofing telefoniczny?
Spoofing telefoniczny to oszustwo, które jest trudne do wykrycia. Przestępcy podszywają się pod numer telefonu innej osoby lub firmy. Wykorzystując luki w sieciach telefonii komórkowych, oszuści są w stanie sprawić, by na telefonie rozmówcy wyświetlał się nie ich faktyczny numer, a dowolny inny, w tym numer infolinii banku czy numer alarmowy.
Warto zaznaczyć, że ofiary spoofingu są dwie. Działanie to szkodzi zarówno osobie, która odbiera telefon od oszustów, jak i instytucja, którą przestępcy wzięli sobie za cel i podszywają się pod nią.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl