VPaint to eksperymentalny program do odręcznego tworzenia grafiki wektorowej i animacji 2D, u którego podstaw leżą innowacyjne struktury danych Vector Animation Complex (VAC).
VPaint przede wszystkim program pozwala rysować odręcznie i następnie kształtować narysowane linie (Edge). Ponadto wypełnienie (Face) nie jest powiązane z konkretną figurą, ale z liniami, które je ograniczają. Zmiany obrazu w czasie można zobaczyć w widoku trójwymiarowym, gdzie na osi Z (głębi) został umieszczony czas.
Zaimplementowany tu VAC to system przechowywania danych, stworzony przez Inria i Uniwersytet Kolumbii Brytyjskiej. Struktura danych została opracowana z myślą o modelowaniu zmiennych w czasie operacji topologicznych. Dzięki temu edycja grafik wpływa na zmiany kształtu i zmiany w czasie w takim samym stopniu. Wszelkie zmiany można wprowadzać w sposób przypominający rysowanie, bez poszukiwania węzłów i sterowania wypełnieniami i kształtami osobno. Zmiany kształtów można wprowadzać przez zniekształcanie, które przypomina Formowanie w Photoshopie.
Rozmiar narzędzia formującego, jego wpływ na grubość kresek i siłę wpływu można dostosować do aktualnych potrzeb. Podczas rysowania można także ustalić, czy kolejne linie będą przecinać już istniejące i czy będą przyciągane do nich. Można także upraszczać rysunek, sklejać linie i robić dziurki w kolorowych powierzchniach.
U dołu okna znajduje się oś czasu i prostokąty, reprezentujące kolejne klatki filmu. Można na nich rysować ręcznie lub kopiować i wklejać gotowe obiekty na kolejne klatki. Warto skorzystać także z możliwości wklejania z automatycznym generowaniem klatek pośrednich (motion paste). By pomóc sobie w precyzyjnym oznaczaniu ruchu można skorzystać z widoku kilku sąsiadujących klatek jednocześnie na obszarze roboczym.