Więcej informacji lokalnych w serwisie Wiadomości i Pogoda Google
Google chce promować teksty przygotowane przez mniejsze, działające często w skali miasta lub regionu redakcje, a także blogi. W google'owej usłudze Wiadomości i Pogoda oraz w jej aplikacjach mobilnych pojawią się wyróżnione linki do materiałów przygotowanych przez lokalnych dziennikarzy.
10.05.2016 10:57
Na czym będą polegać nowości w usłudze Wiadomości i Pogoda Google? W sekcji z informacjami krajowymi przy wybranej informacji pojawią się teksty na dany temat ze źródeł lokalnych. Będą one wyróżniane przez adnotację „Źródło lokalne” (w wersji anglojęzycznej „Local Source”) przed jej tytułem. Google chce w ten sposób prezentować informacje z pogłębionym kontekstem, a najlepszym na to sposobem jest wskazanie artykułów o wybranej sprawie przygotowanych przez autorów z danego miasta lub regionu. Bardziej szczegółowe informacje na temat zmiany w usłudze Wiadomości i Pogoda Google przedstawia na swoim blogu.
Prasa lokalna często ugina się pod naporem korporacyjnej konkurencji, działającej na krajową lub nawet międzynarodową skalę. Dodajmy do tego gminne lub miejskie układy oraz układziki, mniej lub bardziej subtelne formy nacisku na przedstawicieli mediów, a zobaczymy, że nie jest dziś łatwo być dziennikarzem lokalnym. Dużo dobrego daje jednak internet, dzięki któremu można tworzyć własne serwisy i podawać informacje nawet o sprawach niszowych, które z różnych przyczyn nie przebijają się na łamy większych gazet lub portali.
Takim internetowym małym graczom nie jest jednak łatwo się przebić do szerszej grupy odbiorców. Dlatego Google zdecydowało się wykonać ukłon pod ich adresem, eksponując ich teksty w usłudze Google News (w Polsce znanej pod nazwą Wiadomości i Pogoda Google). Rzecz jasna, internetowy biznes to nie domena świętego Mikołaja i trudno liczyć, że duża korporacja zrobi mniejszym wydawcom prezent z dobrego serca. W tej sprawie nie trzeba zbyt długo zastanawiać się nad motywami Google: im więcej wartościowych treści pojawi się w aplikacji Wiadomości i Pogoda, tym więcej czasu użytkownik z nią spędzi, a firma na dodatek pozna lepiej jego preferencje. To zaś, jak wiemy, przełoży się na dodatkowe możliwości zarobienia pieniędzy dzięki jeszcze dokładniej sprofilowanym reklamom.
Nowość w usłudze Wiadomości i Pogoda Google pojawi się w wersji przeglądarkowej na stronie news.google.com, a także w aplikacjach mobilnych na Androida i iOS.