Wine 3.0: we Wrocławiu mówiono o przyszłości Windowsa bez Windowsa

Tegoroczna konferencja WineConf2017odbyła się w ostatni weekend we Wrocławiu, wyznaczając dalszekierunki rozwoju tego środowiska uruchomieniowego, dzięki któremumożemy uruchamiać pisane na Windows oprogramowanie także na innychsystemach. Niespełna rok po wydaniu Wine2.0, otrzymaliśmy potwierdzenie, że wersja 3.0 pojawi sięjeszcze przed końcem 2017 roku. Wprowadzi ona do stabilnego wydaniawszystkie te nowości, które debiutowały w ostatnich miesiącach wdeweloperskiej gałęzi wine-staging.

Wine 3.0: we Wrocławiu mówiono o przyszłości Windowsa bez Windowsa

30.10.2017 11:51

Podczas otwierającego konferencję wystąpienia, założycielprojektu Alexandre Julliard zaczął oczywiście od zwyczajowychstatystyk, dotyczących rozwoju projektu: liczby linii kodu,wykrytych i poprawionych błędów, publicznych wystąpień iosiągniętych kamieni milowych. Zaprezentowane słupki niezaskakują: od przejścia z wersją 2.0 na regularne wydania, tempoprac nad Wine wyraźnie wzrosło. Ich kulminacją będzie wersja 3.0,którą jak Julliard obiecał, zobaczymy jeszcze w tym roku.

Wine 3.0 przyniesie działające wsparcie dla Direct3D 11,otwierając drogę do grania w setki nowych windowsowych gier. Zpostępów w gałęzi staging widzieliśmy, że Wine zaczęło sobieradzić nawet z tak wymagającymi tytułami jak Wiedźmin 3, niemówiąc już o Overwatchu.

Wydajność i poprawność graficznych operacji przez to APIMicrosoftu powinno się utrzymać na wysokim poziomie dziękiwłączeniu do Wine obsługi Direct3D Command Stream (CSMT). Pozwolićto ma na zachowanie poprawnej kolejności operacji przy odłączeniurysowania grafiki od pozostałej części aplikacji, do jakiegodochodzi przy wywołaniu Direct3D.

Wspólne zdjęcie deweloperów Wine (źródło: winehq.org)
Wspólne zdjęcie deweloperów Wine (źródło: winehq.org)

Wraz z nowym wydaniem dostaniemy też obsługę Vulkana, napoziomie wykorzystywanym przez DOOM-a i inne gry, wstępne oficjalnewsparcie dla Wine na Androidzie, obsługę potoków z wiadomościamizapewniającą większą od wcześniejszego mechanizmu gniazdekkompatybilność międzysystemową, oraz podniesienie domyślnejwersji „udawanego” Windowsa – Wine 3.0 będzie domyślnieraportowało, że jest Windowsem 7.

Przedstawiono też plany na dalszą przyszłość, już po Wine3.0. Są tam pełne wsparcie dla nowych interfejsów OpenGL opisanychjako Core Context, natywna obsługa serwera grafiki Wayland,napędzane Vulkanem wsparcie dla Direct3D 12 oraz system paczek Winedla Androida, który ułatwi uruchamianie tego środowiska namobilnym systemie.

Wine conference 2017 keynote

W kontekście tej ostatniej zapowiedzi warto wspomnieć, żedeweloperzy Wine blisko przyglądają się możliwościom emulacjikodu x86 na architekturze ARM, dominującej na urządzeniach zAndroidem. Posłużyłby do tego emulator QEMU, który nanajwydajniejszych Snapdragonach może już zapewnić wystarczającąwydajność, by korzystać ze współczesnego oprogramowania,kompilowanego na architekturę na x86. A potencjał do optymalizacjijest spory: swoje autorskie rozwiązanie w zakresie takiej emulacjistworzył Microsoft, demonstrując Adobe Photoshopa działającego naSnapdragonie 835, znacznie lepsze od QEMU wyniki prezentuje teżExaGear Desktop rosyjskiej firmy Eltech.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (193)