Wraca popularna metoda oszustwa. Ukradli 100 tys. złotych

Oszuści znowu wykorzystują popularną metodę. Podszywają się pod bank, nie dając swoim ofiarom szansy na wczesne rozpoznanie zagrożenia. Przekonała się o tym mieszkanka Jarosławia.

Telefon z banku? Ta rozmowa telefoniczna kosztowała naprawdę dużo
Telefon z banku? Ta rozmowa telefoniczna kosztowała naprawdę dużo
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

19.09.2022 18:53

Oszuści wracają ze znaną metodą. Nie potrzebują wiele, by okraść swoją ofiarę. 39-latka z Jarosławia przekonała się, że w obecnych czasach przestępcy są bardzo przebiegli i potrafią uśpić naszą czujność. Wykorzystują w tym celu spoofing telefoniczny.

Spoofing telefoniczny to znana metoda, przed którą bardzo trudno się ochronić. Metoda ta polega na podszywaniu się pod innego rozmówcę, na przykład służby bezpieczeństwa czy bank. Odbierając taki telefon, ofiara nie widzi prawdziwego numeru dzwoniącego, tylko ten, pod który się on podszywa. Taki los spotkał 39-latkę.

Jak czytamy na stronie policji, kobieta odebrała telefon, widząc na nim numer infolinii banku. Dzwoniący przedstawił się jako pracownik tej instytucji i zapytał 39-latkę, czy złożyła wniosek kredytowy. Kobieta zaprzeczyła, a oszust oznajmił jej, że najprawdopodobniej zrobiła to osoba trzecia w jej imieniu. Wówczas rozmowa miała zostać przekierowana do działu technicznego. Tam odezwała się kobieta.

Rzekoma pracownica działu technicznego podała jarosławiance nowy numer konta, który miał być jej własnością. Kobieta przelała na nie swoje wszystkie oszczędności, a do tego zaciągnęła dwa kredyty, z których środki przekazała na "konto techniczne".

Cały proces oszustwa był rozłożony na dwa dni. Drugiego dnia z ofiarą oszustwa rozmawiał mężczyzna. Poinformował ją, że nie może logować się na konto bankowe przez 24 godziny.

Kontakt ze strony banku nadszedł dopiero trzeciego dnia. Do kobiety zadzwonił wówczas konsultant, który chciał zaoferować kartę kredytową do zaciągniętych kredytów. Dopiero wtedy kobieta zrozumiała, że padła ofiarą przestępstwa.

Spoofing telefoniczny to bardzo trudne do wykrycia przestępstwo. Najlepszym sposobem na to, by nie dać się naciąć, jest rozłączenie się, gdy otrzymamy podejrzany telefon z banku i samodzielne wybranie numeru na infolinię. Wówczas będziemy mieli pewność, że faktycznie rozmawiamy z przedstawicielem banku, a nie ze złodziejem.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)