YouTube Shorts działa w Polsce. Oficjalny start 14 lipca
YouTube Shorts, czyli dodatkowe funkcje aplikacji YouTube i przestrzeń do publikacji pionowych filmów do 60 sekund, oficjalnie rusza w Polsce i to najpóźniej 14 lipca. Technicznie to wciąż beta, ale dotychczas mało kto wskazywał na jakiekolwiek błędy.
12.07.2021 13:18
YouTube Shorts to wyróżniona przestrzeń w serwisie YouTube, w ramach której można publikować krótkie filmy przeznaczone typowo do oglądania na ekranach smartfonów. Już wcześniej można je było w Polsce oglądać, choć teoretycznie tworzenie było możliwe wyłącznie w krajach, gdzie testowano wydanie beta.
YouTube Shorts to w praktyce nic innego jak filmy o maksymalnej długości 60 sekund (jeszcze niedawno dokładnie taki sam limit obowiązywał na TikToku), nagrane "w pionie" i opisane dodatkowo tagiem #shorts (w opisie lub tytule). W praktyce tworzyć mógł je więc każdy, choć oficjalne wprowadzenie odpowiedniej aktualizacji aplikacji YouTube w Polsce z pewnością to ułatwi - nie później niż 14 lipca.
"Nie później", bo w oficjalnej informacji prasowej mówi się o udostępnieniu 14 lipca YouTube Shorts dla wszystkich w Polsce, ale u siebie w smartfonie mam dostęp już teraz. Możliwe więc, że Google już rozpoczął proces aktualizacji aplikacji YouTube, by wdrożyć nagrywanie "krótkich formatów", a do 14 lipca zrobi to w każdym smartfonie.
YouTube Shorts - jakie to filmy?
Krótkie formaty na YouTubie, bo tak określa się je w polskiej wersji aplikacji, mają wiele wspólnych cech, a etap tworzenia ułatwiają narzędzia w oficjalnej aplikacji YouTube. Oto najważniejsze, wymieniane przez twórców:
- Dodawanie tekstu w konkretnych momentach filmu
- Pobieranie próbki ścieżki dźwiękowej z innych Shorts do wykorzystania we własnym filmie
- Automatyczne dodawanie napisów
- Nagrywanie do 60 sekund za pomocą kamery do Shorts
- Dodawanie klipów z galerii telefonu do treści nagranych przy użyciu kamery do Shorts
- Dodawanie podstawowych filtrów w celu korekcji kolorów krótkich form (w przyszłości dodanych zostanie więcej efektów)
Zarabianie na YouTube Shorts
Warto dodać, że na tym etapie czas odtwarzania Shorts nie wlicza się w pulę łącznego czasu odtwarzania z ostatnich 365 dni, która interesuje twórców na YouTubie, bo m.in. od niej zależy możliwość włączenia monetyzacji i późniejszy zarobek na publikacjach. YouTube podaje jednak, że "szuka różnych sposobów zarabiania na krótkich filmach i nagradzania twórców za ich treści", a niedawno "przedstawił Fundusz YouTube Shorts o wartości 100 mln dolarów, który zostanie rozdysponowany w ciągu 2021 i 2022 roku".
YouTube na Androida i iOS-a można pobrać przez nasz katalog oprogramowania.