Zrób sobie model skamieliny – Substance 3D dostępny za darmo
Substance 3D to ciekawy program, przeznaczony do modelowania obiektów przypominających kształty organiczne (muszle, rośliny, fantastyczne stworzenia), fraktalne i efemeryczne. Firma NeuroSystems, dla której był rozwijany, zakończyła działalność dwa lata temu. Aby program nie przepadł, jego autor Stéphane Marty udostępnił go całkowicie za darmo.
Substance 3D wykorzystuje algorytmy modelowania proceduralnego oraz imitujące proces ewolucji do tworzenia ciekawych, momentami fantastycznych modeli. Dzięki temu artyści mogą zaprzęgać fraktale i proces przypominający dobór naturalny do modelowania niespotykanych form. Możliwości tworzenia są dzięki temu praktycznie nieograniczone, ale nie wymagają specjalistycznej wiedzy o modelowaniu, renderowaniu ani o algorytmach genetycznych.
Pracę w Substance 3D można zacząć korzystając z jednego z gotowych przykładów bądź stworzyć swój model od podstaw w edytorze sekwencji genów. Szkielet modelu (podgląd) jest na bieżąco uzupełniany w miarę dodawania kolejnych chromosomów. Fraktale, które zostaną wykorzystane do tworzenia trójwymiarowych form, można oglądać „pod mikroskopem”, co pozwala precyzyjnie wybrać interesujący fragment. Każdą strukturę organiczną z kolei można przekształcić w kostkę skamielin.
Modele stworzone w Substance 3D mogą rozwijać się w czasie, a zakończone można zapisać w przenośnych formatach i otworzyć ponownie w takich programach, jak Maya, 3ds Max, Blender, CInema 4D i wielu innych. Jeśli model się do tego nadaje, można go również wydrukować.
Bezpośrednio w programie można również stworzyć fotorealistyczny obraz z fantastycznym modelem w roli głównej (jeśli wystąpią problemy, program należy uruchomić jako Administrator). Za renderowanie obrazów odpowiada silnik P.U.R.E (Physically-based Unbiased Rendering Engine). Jego ustawienia pozwalają dostosować głębię ostrości obrazu, a do ustawień oświetlenia można wykorzystać własne obrazy HDR. Jeśli model jest renderowany na obrazie dostarczonym przez kamerkę laptopa, jego oświetlenie również jest dostosowane automatycznie.
Wersję 1.1 programu Substance 3D można pobrać z naszej bazy. Korzystanie z Substance 3D wymaga przyzwyczajenia się do nieco przestarzałego, ale czytelnego i dość prostego interfejsu – należy pamiętać, że jego rozwój zakończył się w 2011 roku. Wsparcie techniczne zostało zamknięte w 2012, wraz z zakończeniem działalności firmy NeuroSystems, która utrzymywała i sprzedawała oprogramowanie. Mimo tego warto Substance 3D przetestować.