3D w iPadzie — dlaczego nie?
Naukowcy z Grenoble zaprezentowali sposób na wyświetlanie materiałów 3D na najnowszym iPadzie firmy Apple bez konieczności korzystania ze specjalnych okularów.
Pomysł należy do Jeremiego Francone’a i Laurence’a Nigaya z EHCI Research Group z Grenoble. Zaprezentowali oni metodę na wyświetlanie trójwymiarowych animacji widocznych bez specjalnych okularów, korzystając z przedniej kamery w iPadzie 2. Jak donosi MacStories, eksperymentalna aplikacja nie używa akcelerometru, a działa jedynie w oparciu o kamerę śledzącą ruchy głowy użytkownika. Stąd też wyświetlana w iPadzie grafika zmienia swoje położenie zgodnie z ruchami osoby korzystającej z tabletu. Działanie narzędzia można obejrzeć na krótkim klipie wideo umieszczonym w serwisie YouTube.
Wcześniej naukowcy z Grenoble zaprezentowali podobne rozwiązanie dla smartfonów iPhone 4. Ze zbliżonego pomysłu korzystają już inne urządzenia dostępne na rynku. Na przykład przenośna konsola Nintendo 3DS, która umożliwia oglądanie obrazów 3D, wykorzystując technologię autostereoskopii. Również Apple zastanawia się nad wprowadzeniem podobnego rozwiązania. Firma zarejestrowała w 2009 roku patent dotyczący wyświetlania 3D w swoich urządzeniach bez konieczności korzystania ze specjalnych okularów.