Szukasz rytmicznej gry? Poznaj osu!
20.06.2015 | aktual.: 24.06.2015 16:31
Dzisiaj w dobie Steam i innych podobnych platform jest bardzo dużo gier na Windowsa. Niektórzy z nas brudzą sobie ręce, szukając pirackich wersji i kopii przeróżnych tytułów, gdyż co chwila debiutują nowe, świeżutkie niczym bułeczki na (przykładowo) Origin i innych serwisach. 3/4 młodzieży woli pobrać nielegalnie, niżeli zapłacić i wspomóc twórców. Wiele z nich nie zdaje sobie sprawy, że w ogóle jest to, jakby to powiedzieć... o! Niegrzeczne wobec autorów, którzy (być może) starają się udoskonalić stworzone przez siebie oprogramowanie. Ale czy my jesteśmy skazani na tylko płatne (i dopiero wtedy legalne) tytuły? Przecież są takie darmówki, które rozgłosu nie uzyskały, ale cieszą się bardzo dobrą oceną! Dodatkowo możemy (jeżeli chcemy, oczywiście) wspomóc twórców, którzy zbierają donacje. Jedną z gier, którą Wam, użytkownikom, przedstawię, jest osu!
Ale co to za „osu!”? Kolejne chińskie badziewie?
Teraz idziemy do wytłumaczenia, co to jest za gra. Jej pierwsza wersja została wydana 16 września, 2007 roku. Ma ona już 8 lat, lecz dopiero teraz zyskała trochę rozgłosu. Głównym twórcą jest Dean Herbert, który podpisuje się nickiem „peppy”, co oznacza „pełen wigoru”. Prawda prawdą – autor naprawdę się stara, naprawia szybko błędy związane ze wspomnianym tytułem oraz organizuje wiele eventów. Pierwowzorem wspomnianej gry jest Elite Beat Agents, zaprojektowana specjalnie dla Nintendo DS. osu! tak naprawdę odnowiło ten tytuł. Pamiętam, jak na Prima Aprilis zrobił taki żart, że osu! stało się płatne. Do niej należało kupować monety (na początku każdy miał ich 10), które kosztowały około c1 USD za sztukę, tylko podczas wybrania pakietu 1000 osu!coins, oszczędzało się 0.001%, co twórcy oznaczyli najlepszym wyborem. Można to wszystko znaleźć tutaj lub na filmie poniżej. Na czacie większość ludzi płakała z tego powodu i zrobił się duży ruch. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=BImc5McuK1o]
Nie kłamcie, że to jest płatne!
osu! jest tak naprawdę rytmiczną gierką, gdzie klikamy w kółka, które pojawiają się odpowiednio na mapie (do rytmu muzyki, oczywiście). Pojawiają się one w odpowiedniej odległości od siebie, dzięki czemu możemy oszacować lepiej (bo są takie mapy, gdzie dają circles na ślepo, nie zwracając uwagę na ustawiony rytm), kiedy możemy nacisnąć przycisk na myszce, a kiedy nie. Jeżeli są one bardzo blisko siebie, należy przyspieszyć, a jeżeli dosyć daleko – trzeba zwolnić. Wybór sprzętu jest szeroki – możemy zagrać na telefonie (ale zawiera to bardzo dużo błędów na Androida, co będzie poniżej) (obsługiwane: Android, iPhone, iDevice oraz Windows Phone), komputerze (Windows, OS X, a także pod Wine), ale właśnie w tej ostatniej opcji wybieramy odpowiednie wyposażenie. Większość graczy zaczyna od zwyczajnej myszki (bez klawiatury), później możemy się przyzwyczaić do chwytania rytmu za pomocą klawiszy Z i X.
Dla tych, którzy się niezwykle wciągnęli, polecam tablet graficzny (może być dowolny, nawet stary sprzed kilku lat). Dlaczego to właśnie tablet jest najlepszym wyborem? Chodzi tutaj o celność oraz wykonywanie spinnerów. Spinnery to są takie najbardziej wnerwiające (na myszce) elementy do rytmu, gdzie musimy robić kółka myszką. Tabletem się to o niebo robi, nawet na YouTubie wymyślili coś takiego, aby połączyć wiertarkę i długopis, czego efektem jest niezwykła szybkość pokonywania tego czegoś. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=ktdnXwPZNYc]
Ile mamy modów (standardowy opisany powyżej)
Osu!mania
Chociaż wydaje się, że świat kręci się wokół kółek, myszki i tableta, warto spojrzeć także na inne tryby. Jeżeli nie podchodzi Ci najeżdżanie na elementy, może warto skupić się na grze jak Fryderyk Chopin? Od tego jest właśnie osu!mania. Na początku odpycha swoją kombinacją klawiszy, lecz można się tego bardzo łatwo nauczyć. Domyślne sterowanie w tym modzie to: D, F, J, K. Ale proszę pamiętać, że zawsze możemy zmienić na pasującą nam kombinację.
Catch the Beat (CTB)
CTB jest niezwykle łatwym trybem, gdzie sterujemy domyślnie za pomocą strzałki i myszki. Mamy zbierać na tackę kolorowe owocki, żeby zrobić pełne combo. Tutaj łatwo można nabić sobie ranking, gdyż rangi SS to nie jest już zmora. Wystarczy tylko patrzeć i wchodzić pod spadające elementy. Niby nic, ale gorzej, gdy damy sobie ich zanik – wtedy należy bardziej się skupić, by nie ominąć owocka lub innego przedmiotu (bo są skórki). [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=g3ms8FIjR7M]
Taiko
Taiko jest jednym (według mnie) z najtrudniejszych trybów, jakie kiedykolwiek spotkałam. Mamy cztery klawisze – Z, X, C, V i musimy je wciskać idealnie do mijających szybko kółek. Problem w tym, że autorzy mapek często trollują, robiąc przedziwne kombinacje. Tutaj nie wystarczy naciskanie tylko jednego, należy minimum dwa. Niebieski i czerwony, więcej jest tego drugiego.
Tworzymy własną mapę!
Aby stworzyć swoje pierwsze arcydzieło w edytorze, najpierw trzeba mieć jakąś piosenkę. Najlepiej taką, której beatmapy nie ma w rankingowanych. Jeżeli się naprawdę postaramy, możemy otrzymać dużo serduszek, a co z tym idzie - moderatorzy przejrzą ją. Pamiętaj - każda ocena jest warta niczym złoto! Jeżeli częściej pobieramy mapy ze świeżutko dodanych, a jedna nam się bardzo spodoba - oceń ją! Pomagasz użytkownikowi, którzy (być może) bardzo postarał się przy tej długiej robocie.
Dobra, mam piosenkę, ale jak to zrobić?
1. Uruchom grę i wejdź w "Edit". Z dowolnego menedżera plików przeciągnij do okna plik muzyczny w formacie .mp3 lub innym (.ogg).
2. Pokaże Ci się formularz do wypełnienia.
Tutaj właśnie podajesz wszystko na temat piosenki - wykonawcę, tytuł, tagujesz i podajesz jej źródło. Po tym kliknij przycisk "Ok".
3. Teraz będzie najważniejsza część, bez której stworzenie mapy byłoby niemożliwe. Ustawiamy rytm, wsłuchując się w ulubioną muzykę. Wchodzimy więc w zakładkę Timing i naciskamy "T" do rytmu. Jeżeli Ci się nie uda - spróbuj ponownie, niektóre piosenki mają bardzo trudną sekcję Timingu.
4. Po ustawieniu dobrego rytmu do muzyki, musisz teraz stworzyć własną mapkę. Według mnie najlepiej nie jest lecić na byle jak, lecz zatrzymywać sobie piosenkę, żeby lepiej zrobić beatmapę.
Select - wybierasz dany element.
Circle - używasz kółka (w tym celu musisz klikać na siatce).
Slider - podobny do kółka, lecz musisz przesuwać myszkę w odpowiednim do tego kierunku. W angielskim tłumaczenie to "suwak". Aby zrobić odbijającą strzałkę, należy rozciągnąć na osi czasu (u góry) slidera.
Spinner - uporczywe kółka (na myszce, oczywiście).
New Combo - pozwala na zmianę koloru combo. Warto zrobić np. kombinację A, B, C, A, B, C. "A, B, C" to jeden kolor itd.
Whistle - gwizdek.
Finish - końcowe uderzenie w talerz.
Clap - klaśnięcie w dłonie.
Grid Snap - siatka, dzięki której możemy dawać elementy równo.
Distance Snap - zachowuje odpowiednią odległość pomiędzy dwoma elementami.
Lock Notes - blokuje przeniesienie danego elementu, lecz można zmieniać ich dźwięk.
5. Przejdźmy teraz do zmiany wyglądu! Klikamy w zakładkę Design, gdzie możemy ustawić tło oraz film. Uwaga! Format filmu musi być .avi, nie obsługuje .mp4.
Tutaj zmieniamy to, co chcemy.
6. Zapisz swoją mapkę jako nowy poziom trudności: Plik › Zapisz jako nowy poziom trudności..., wpisując przy tym, czy jest to Easy, Normal, Hard czy Insane.
Ale proszę nie zapominać także o zmianie istotnych elementów, czyli wielkości kółek, szybkości spadającego życia itp.!
HP Drain Rate - szybkość utraty życia na pasku życia.
Circle Size - wielkość kółek.
Approach Rate - szybkość pojawiania się obiektów na mapie.
Overall Difficulty - trudność wykonywania spinnerów.
Skórki! Spersonalizuj tak, jak chcesz!
Tutaj skopiuję (niestety) mój tekst z bloga, gdyż opisywanie tego zajęło mi około godzinę. Skórki są jak w GG, jak w GNOME 2.x, po prostu dużo wymieniać. Użytkownicy mają wolny wybór, przez co mogą robić swoje własne skiny. Peppy stworzył nawet ogromną ich bazę, lecz z tego, co widzę - serwer padł. Może tylko u mnie, ale tak czy siak - lepiej jest patrzeć na forum, niżeli tam. Są one dowolne - od programów (np. Steam) do znanych i tych mniej znanych postaci z Anime. Największą popularnością cieszą się Vocaloidy, szczególnie Hatsune Miku oraz IA. Ich specjalny format to .osk, skrót od "osu!skins". Oto kilka przykładowych:
Jednak najlepszym wyborem będzie stworzenie własnej, niepowtarzalnej skórki. W tym celu potrzebna nam będzie znajomość programu graficznego oraz jedna gotowa. Dlaczego? Żeby nie pomylić sobie plików. Oto ich lista. button-left/button-middle/button-right – lewa/środkowa/prawa część normalnego przycisku (np. przy wybieraniu opcji).
comboburst-* – to jest obrazek, który pojawia się z lewej/prawej strony podczas grania. Trzeba zdobyć określoną liczbę combo.
count-** – mapa, która ma długi wstęp, posiada odliczanie. Tutaj jest umieszczany obrazek lub liczba.
cursor i cursor-tail – pierwszy plik odpowiada za kursor myszy (im prostszy tym lepszy), a drugi to taka jakby poświata (nie potrafię powiedzieć), która śledzi kursor i pozostawia smugę na 1‑3 sekundy.
default-*** – liczba, jaka się pojawia przy obiekcie oraz pokazuje wynik. score-comma, score-dot, score-percent i score-x – przecinki, kropki, procenty oraz znak X.
hit‑0, hit‑50, hit‑50k, hit‑100, hit‑100k, hit‑300k – liczba punktów za trafienie.
hitcircle, hitcircleoverlay – otoczka wokół kółka/slidera oraz środek.
hitcircleselect – dzięki niemu kółko świeci na dany kolor.
lighting – po kliknięciu na kółko pojawi się poświata o danym kolorze.
menu-back – jest to przycisk z lewej strony na dole ekranu, który pozwala na wrócenie do menu.
menu-button-background – jeżeli wybieramy jakąś mapę, tytuł jest na pewnej grafice, np.
pause-overlay – grafika tła, która wyświetla się wtedy, gdy zatrzymamy rozgrywkę w trakcie gry.
fail-background – grafika, która pojawia się wtedy, gdy nie przejdziemy mapki.
playfield – obraz używany tylko wtedy, gdy beatmapa nie ma własnego tła.
play-skip – gdy mapa ma długi wstęp, wyświetli się przycisk, który umożliwia nam przejście do momentu, gdy pojawi się pierwsze kółko.
play-warningarrow – po krótkiej przerwie zawsze pojawia się strzałka ze wszystkich stron. Ten plik umożliwia nam na zmienienie jej.
ranking-panel – według mnie najtrudniejsze do wykonania. Jest to tło, które pojawia się po ukończeniu mapy.
ranking-**** – litera rankingu (po ukończeniu beatmapy).
ranking-accuracy – napis dokładności combo.
ranking-combo – napis ilości combo.
ranking-title – główny napis panelu o statystyce mapy.
ranking-retry – przycisk "ponowne przejście mapy".
ranking-replay – przycisk "oglądaj ponownie".
ranking-perfect – napis "pełne combo".
scorebar – pasek życia.
scorebar-ki/kidanger/kidanger2 – pojawiający się obrazek, który zależy od ilości życia (na pasku).
section-pass/section-fail – pojawia się wtedy, gdy jest krótka przerwa. Pierwsze to przejście, drugie – zawalenie.
mod‑icons***** – ikony modów, które możemy wybrać.
sliderbar – piłka przy silderach.
sliderfollowcircle – granica przy sliderach (kółko).
reversarrow – strzałka, która odbija naszą piłkę.
sliderscorepoint – są to małe kółka, które występują zależnie od rytmu.
sliderpoint10 i sliderpoint30 – już rzadko się to daje – pokazuje liczbę uzyskanych punktów przy sliderze.
spinner-approachcircle – kółko powiększające się przy robieniu spinnera.
spinner-background – tło spinnera.
spinner-circle – cały spinner (kółko kręcące się).
spinner-clear – tekst pojawiający się tylko wtedy, gdy zakręcisz kołem.
spinner-metre – pasek postępu spinnera.
spinner-osu – pojawia się po zniknięciu spinnera.
spinner-rpm – napis "spin per minute".
*tutaj dowolna liczba. **maksymalnie do 3. ***od 0 do 9. ****A, B, C, D, S, X *****selection-mod-easy selection-mod-nofail selection-mod-halftime selection-mod-hardrock selection-mod-suddendeath selection-mod-perfect – ikona, która pozwala na perfekcyjne wykonanie mapy. selection-mod-doubletime selection-mod-nightcore – pojawia się po ponownym kliknięciu na 2x przyspieszenie. selection-mod-hidden selection-mod-fadein – mod osu!maniii, podobny do "Hidden". selection-mod-flashlight selection-mod-relax selection-mod-relax2 – ikona autopilota. selection-mod-spinout selection-mod-auto – ikona idealnego przejścia mapy. selection-mod-key4/5/6/7/8 – mody osu!manii.
Problem na Androidzie – jak naprawić?
Sama już borykałam się z tym problemem, aczkolwiek po załadowaniu świeżo wydanej mapki, wyskakuje błąd. Jak temu zaradzić? Musimy popatrzeć sobie w folder, w którym znajduje się wspomniana gra.
1. Otwórz menedżer plików w telefonie.
2. Wejdź do pamięci wewnętrznej urządzenia.
3. Poszukaj folderu osu!droid i wejdź w " Songs".
4. A teraz popatrzmy, którą mapę rozpakowało, ale uwaga: plik .osz pozostanie. Numer mapy to jej identyfikator, czyli mamy sobie plik formatu, o którym wspomniałam wraz z takimi samymi numerkami. Należy go usunąć.
5. Załaduj ponownie bibliotekę gry.
Ale jeżeli znów pojawi się błąd, najlepiej jest znów wykonać powyższe wskazówki. Umożliwi to zagranie w większość mapek, ale są to szczególnie starsze. Peppy starał się naprawić ten błąd, ale nie udało mu się. Gra dobra, lecz przez to ma znacznie obniżoną ocenę w Google Play.
Instalacja pod Wine
Niestety, ale twórca osu! Zepsuł całą instalkę. W marcu jeszcze działała normalnie, ale teraz nawet nie da się gry pod Wine zainstalować. Ale jest jednak na to sposób, lecz z pewnymi problemami – nie można zalogować się do serwera, już wcześniej zgłosiłam ten błąd. Bez odpowiedzi, albowiem mało kto korzysta z Linuksa.
1. Uruchom normalnie instalację (PlayOnLinux, oczywiście), naciskaj dalej, dalej, dalej, aż wyświetlą się błędy, dużo błędów. Pierwszy, że nie znalazło pliku binarnego osu!.exe. Drugi będzie związany ze czcionkami, trzeci – z błędami podczas instalacji. Dużo tego, co nie?
2. Pobierz instalator tej gry (musi być ten najnowszy, nie starszy), zmień nazwę na osu! oraz skopiuj go do /home/nazwauzytkownika/.PlayOnLinux/wineprefix/osu_on_linux/drive_c/Program Files/osu!
3. Utwórz skrót do pliku. W tym celu uruchom PlayOnLinux i kliknij „Konfiguruj”. Wybierz 32‑bitowy osu_on_linux i „Utwórz skrót do tego wirtualnego dysku twardego”. Jako skrót wybierz osu!.exe.
4. Uruchom grę. Rozpocznie się proces aktualizacji. Po tym będziemy mogli wreszcie zagrać w osu!, ale bez połączenia z serwerem.
Konfiguracja tabletu w Linuksie
Wiem, że to trochę głupie, ale trzeba też opisać konfigurację wspomnianego powyżej urządzenia. A po co? Żeby mieć bardziej celniejsze ruchy oraz tablet "nie wariował".
Odczyt bezpośredni - bez niego po zwiększeniu szybkości kursora powyżej 2X, korzystanie z piórka nie będzie możliwe. Każdy ruch będzie odczytywany zbyt mocno, szalejąc na ekranie komputera. Włączamy go i właśnie wtedy można normalnie korzystać. Mapuj powierzchnię roboczą tabletu do okna osu! - czy coś to daje? Nie wiem, ale warto zaznaczyć kropeczkę. Według mnie powoduje większe odbicie, gdy dotykamy krawędzi okna gry. UWAGA! Warto przed zagraniem odłączyć myszkę, jeżeli macie ją na tej samej wysokości, co tablet. Możemy przypadkowo ją odepchnąć, missując na mapie i nie mając już (dla przykładu) SS.
Kilka słów na koniec
Mam nadzieję, że niektórym ta gra się spodoba. Działa dobrze pod Wine, nie powoduje ubytków FPS. Życzę wszystkim udanej gry oraz zdobywania dobrego miejsca w rankingu! Może niektórzy z Was będą sławni jak WubWoofWolf - wtedy podeślijcie mi autograf, jeżeli można :). I proszę o zrozumienie wszystkich tutaj obecnych. To mój pierwszy wpis, tak - wpis gimnazjalistki, którą zżera stres.