Blog (40)
Komentarze (807)
Recenzje (3)
@DocentWszyscy jesteśmy tylko ludźmi

Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi

Jak niektórzy z Was wiedzą, serwery portalu dobreprogramy to w większości maszyny wirtualne pracujące w oparciu o rozwiązanie Citrix XenServer. Nigdzie nie ukrywamy, że korzystamy z licencji bezpłatnych, które są ograniczone funkcjonalnie i pozbawione oficjalnego wsparcia technicznego. Ta ograniczona funkcjonalność nam w zupełności wystarcza, a z problemami radzimy sobie sami. Czasami jednak dzieje się coś na tyle niedobrego, że przychodzi ten moment, kiedy warto poradzić się na forum. Tam nie tylko inni użytkownicy, ale także pracownicy producenta udzielają, rzecz jasna bezpłatnie, niezobowiązujących porad.

Jednym z takich problemów była aktualizacja do najnowszego XenServera 6.0, a konkretnie niebieskie ekrany na serwerach WWW co kilkanaście, kilkadziesiąt godzin. Kod błędu nie brzmiał zbyt dobrze: 0xDEAD... Samodzielnie udało mi się tylko namierzyć, że źródłem problemu są XenTools — specjalne sterowniki, które instaluje się w maszynie wirtualnej tak, aby system operacyjny wiedział, że jest zwirtualizowany i potrafił lepiej tę wiedzę wykorzystać. Wycofałem więc uaktualnienie i założyłem wątek na oficjalnym forum firmy Citrix z opisem problemu.

Szybko okazało się, że podobny problem wystąpił też u innych i był „wałkowany” w innym wątku, a zatem tam skoncentrowała się nasza dyskusja. Nie trzeba było długo czekać, aż w wątku pojawili się pracownicy Citriksa, którzy zaoferowali swoją pomoc. Ja też byłem w pełni dyspozycyjny: na prośbę badającego sprawę inżyniera, Paula Durranta, przesłałem zrzut pamięci w momencie restartu serwera, przesłałem logi XenServera, odpowiadałem na pytania. Bingo — po kilku dniach inżynier poinformował, że znalazł błąd w sterownikach i obiecał przygotować poprawkę do następnego wydania. Czekanie nawet kilka miesięcy (nie podano żadnego terminu) na nową wersję XenServera nie satysfakcjonowało jednak ani mnie, ani pozostałych — zwłaszcza gdy wydaje się, że problem załatwi wydanie samych XenTools, a nie całego XenServera. Faktycznie uczynny inżynier zasugerował założenie sprawy w ich pomocy technicznej, która prawdopodobnie będzie w stanie udostępnić prywatne wydanie z poprawką.

Niestety tu zaczynają się schody. Okazuje się, że jako użytkownik bezpłatnej wersji nie tylko nie mam dostępu do pomocy technicznej rozumianej jako pomoc z konfiguracją i rozwiązywanie problemów wynikających z mojej własnej niewiedzy, ale także pomocy technicznej rozumianej jako naprawianie błędów w produkcie, nawet jeśli sam ten błąd znalazłem. No cóż, wiedziałem na co się piszę instalując bezpłatną wersję. Poświęciłem jednak swój prywatny czas na kontakty z Citriksem, wysyłałem zrzuty pamięci i logi, dzięki czemu Citrix był w stanie namierzyć i rozwiązać poważny problem potencjalnie doskwierający wielu swoim klientom — klientom, którzy w odróżnieniu ode mnie płacą im ciężkie pieniądze za licencje i wsparcie. Pomyślałem, że być może firma mogłaby mi się odwdzięczyć udostępniając poza konkursem taką poprawkę, prywatnie, oczywiście bez gwarancji i na moje własne ryzyko.

Zadałem to pytanie na forum. Do pytania dołączyli się inni użytkownicy, nawet ci, którzy kupili tańsze licencje bez wsparcia technicznego i, o zgrozo, też nie mogą dostać poprawki — byli znacznie bardziej rozgoryczeni ode mnie. Wiecie co odpisał ten sam inżynier z Citriksa? Jest to dosłowny cytat, aż zatrudniłem słownik, bo nie mogłem uwierzyć:

Przestańcie skomleć i rozpowiadać kłamstwa. ..

Dlaczego "kłamstwa"? Nie istnieje bowiem autonomiczna poprawka tak jak najpierw mi się wydawało, tylko konieczne jest skompilowanie i wydanie całej paczki XenTools na nowo. OK, przepraszam więc za kłamstwo. Pytanie co to jednak zmienia, to po pierwsze. Po drugie, przyznam, że nie tak wyobrażałem sobie rozmowę z przedstawicielem tak dużej i uznanej na rynku firmy.

Momentalnie na forum ktoś inny zwrócił uwagę, że coś tu w wypowiedzi pana inżyniera nie gra, ale on brnął w to dalej i wdał się w nieprzyjemną polemikę z użytkownikami. Na szczęście Citrix wyszedł z tego problemu z twarzą. Kłopotliwe posty o skomleniu zostały usunięte, a kilka minut później pojawił się obszerny post Product Managera odpowiedzialnego za XenServer (jak sądzę, przełożonego owego inżyniera), który podziękował społeczności za pomoc w naprawieniu błędu. Zapewnił także, że Citrix w drodze wyjątku rozważa udostępnienie poprawki wcześniej niż było to planowane, a na dodatek zapewnił, że oficjalne wydanie XenServera 6.0.1 zawierające już tę poprawkę nastąpi niedługo po nowym roku. Tłumaczył też, że publiczne wydanie poprawki ad hoc nie jest takie proste z uwagi na problemy między innymi z certyfikacją zgodności XenServera z systemami Microsoftu.

Product Manager do usuniętych postów też się odniósł — nazwał je "odwracającymi uwagę od prawdziwego problemu", dlatego zostały usunięte. Nie oczekiwałem jednak żadnych specjalnych przeprosin, w końcu wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i każdemu mogą puścić nerwy. Przede wszystkim cieszę się, że nie próbuje się tego zamieść pod dywan, tylko otwarcie rozwiązuje problem. Wierzę też (i tak mi się wydaje po lekturze postu pana menedżera), że inżynierowi zwrócono uwagę i zrozumiał swój błąd. A kopie jego postów i tak zostały uwiecznione w formie powiadomień o odpowiedzi w skrzynce pocztowej mojej i innych uczestników dyskusji — ku przestrodze dla nas wszystkich, by w dyskusjach na forach i w komentarzach nigdy nie dać się ponieść emocjom...

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (25)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.